Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVuyk, C.M.
dc.contributor.authorLingen, T.A. van der
dc.date.accessioned2016-07-20T17:01:09Z
dc.date.available2016-07-20T17:01:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22868
dc.description.abstractIn deze scriptie wordt antwoord gezocht op de vraag: ‘’Welke rol spelen de door Arjo Klamer beschreven ‘Oikos’ en ‘Sociale Sfeer’ in de ontwikkeling van de carrière van popmuzikanten?’’ In het artikel ‘Cultural Entrepreneurship’ (2011) onderscheidt econoom Arjo Klamer de cultureel ondernemer van de normale ondernemer; de cultureel ondernemer genereert naast economische waarde ook nog culturele waarde. Deze waarden genereert de cultureel ondernemer in vier verschillende sferen: de markt, de overheid, de Sociale Sfeer en de Oikos. Met de Sociale Sfeer bedoelt Klamer een sfeer van gelijkgestemden en collega’s, oftewel een zogenaamde scene. Met de Oikos bedoelt Klamer de sfeer van de familie en vrienden, oftewel de thuishaard. Klamer is duidelijk over de manier waarop een cultureel ondernemer waarden genereert in de sferen van de markt en de overheid: de cultureel ondernemer verkoopt kunst op de markt en krijgt subsidie van de overheid, mits het culturele product aan de voorwaarden van de markt en de overheid voldoet. Over hoe de cultureel ondernemer waarden genereert in de Oikos en de Sociale Sfeer is Klamer minder duidelijk. Daarom wordt er in deze scriptie onderzoek gedaan naar deze twee sferen. De hoofdvraag zal beantwoord worden aan de hand van literatuuronderzoek waarin wordt gezocht naar de invloed van de sociale sfeer en de oikos op de ontwikkeling van de carrière van een muzikant, en een empirisch onderzoek waarin zes beginnend muzikanten worden geïnterviewd. Deze muzikanten zijn gevonden via de sneeuwbalmethode. In de interviews wordt gevraagd naar wat zij als culturele waarden zien en naar de rol die de Oikos en de Sociale Sfeer gespeeld hebben in hun carrière tot nu toe. Er valt te concluderen dat er twee culturele waarden van belang zijn: de muzikant wil zijn identiteit uitdrukken met zijn muziek én heeft erkenning nodig van zijn publiek; de muzikant wil een connectie opbouwen met het publiek. In het realiseren van deze twee culturele waarden speelt de Oikos een tweeledige rol: de ouders leggen een basis voor muzikale interesse en laten hun kinderen hun gang gaan als ze muziek willen spelen. Ze spelen echter zelden een actieve rol in de carrière ontwikkeling. Vrienden erkennen en beïnvloeden het werk van de muzikant wél en stimuleren hem of haar om verder te gaan. De Sociale Sfeer fungeert vervolgens voornamelijk als springplank voor een verdere carrière, maar alleen als de muzikant genoeg investeert in de Sociale Sfeer. Als de muzikant hard werkt, zich muzikaal blijft ontwikkelen en veel moeite stopt in het ontwikkelen van een netwerk, levert de Sociale Sfeer een muzikant veel werk op. De Sociale Sfeer kan in die zin een sneeuwbaleffect teweeg brengen: hoe meer erkenning de muzikant krijgt, hoe meer mensen de muziek horen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent580423
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIdentiteit en Erkenning - Een onderzoek naar de carrièreontwikkeling van jonge popmuzikanten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKunstbeleid en -management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record