dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Schot, W. | |
dc.contributor.advisor | Slot, P. | |
dc.contributor.author | Hartog, M.J. den | |
dc.date.accessioned | 2016-07-19T17:01:11Z | |
dc.date.available | 2016-07-19T17:01:11Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22802 | |
dc.description.abstract | Doel: Het doel van dit onderzoek was het vaststellen of leeropbrengsten groter zijn wanneer de participanten lichamelijk ervaarden dat zij dichter bij hun doel kwamenn in vergelijking met de participanten die middels een visuele cue zagen hoe zij dichter bij hun doel kwamen. Doelgroep: Er hebben in het totaal 58 leerlingen van 12 tot 16 jaar van een Praktijkschool in Noord-Brabant meegedaan. Methode: De participanten kregen de 12 provincies van Nederland aangeleerd in drie fases. De fases vormden hierbij de tussendoelen, waarbij het kennen van de 12 provincies het einddoel was. De participanten werden gelijk verdeeld over de partiële conditie en de lichamelijke conditie. De partiële conditie ervaarde middels kleinere lichamelijke bewegingen dat zij dichter bij hun doel kwamen doordat zij telkens als zij een tussendoel behaalden een pion mochten verzetten. De participanten uit de lichamelijke conditie mochten bij het behalen van een tussendoel naar de volgende tafel lopen om verder te werken aan het volgende doel. Resultaten: De kennis van de provincies nam toe naar mate het onderzoek vorderde. Er bleek echter geen significant verschil te zijn tussen de twee onderzoeksgroepen. Conclusie: Voor het leereffect maakte het niet uit in binnen welke conditie de participanten werkten. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1265532 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De Invloed van Lichamelijk Ervaren van Dichter bij een Leerdoel Komen op de Leeropbrengsten | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Embodied cognition; licht verstandelijk beperkt; doelstellingen | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |