dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | van den Eijnden, R.J.J.M. | |
dc.contributor.author | Ilmer, Y.C.A. | |
dc.date.accessioned | 2016-07-18T17:01:05Z | |
dc.date.available | 2016-07-18T17:01:05Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22759 | |
dc.description.abstract | Een groot deel van de adolescenten wordt online gepest. Online pesten moet zoveel mogelijk voorkomen worden, omdat het negatieve gevolgen heeft voor het psychosociale welbevinden van adolescenten. Dit onderzoek had daarom als doel te onderzoeken of een restrictieve internet-specifieke opvoeding beschermt tegen de kans dat adolescenten online gepest worden op sociale netwerksites (SNS) en of de mate van actief SNS-gebruik deze relatie medieert. Het betreft een cross-sectionele studie onder 1816 adolescenten en een longitudinale studie met 2 metingen onder 312 adolescenten van 11-15 jaar. De cross-sectionele resultaten laten zien dat strikte regels van ouders samen hangen met een kleinere kans om online gepest te worden en dat deze relatie gemedieerd lijkt te worden door de mate van actief SNS-gebruik door adolescenten. Longitudinaal zijn deze verbanden niet gevonden. De beschermende werking van ouderlijke regels blijkt niet af te hangen van de gebruikte restrictieve mediatiestijl. Een additionele longitudinale analyse laat echter zien dat het plaatsen van persoonlijke informatie op SNS een significante voorspeller is van een grotere kans om online gepest te worden. Adolescenten voorlichten over de gevolgen van het plaatsen van persoonlijke informatie kan mogelijk bijdragen aan de preventie van online pest-ervaringen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 613780 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De invloed van restrictieve internet-specifieke opvoeding op de kans om online gepest te worden: De mediërende rol van actief gebruik van sociale netwerksites | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | actief SNS-gebruik, online gepest worden, restrictieve mediatie | |
dc.subject.courseuu | Jeugdstudies | |