dc.description.abstract | Werkgeheugen blijkt een belangrijke factor te zijn voor het op de basisschool verwerven en gebruiken van leervaardigheden, waaronder rekenvaardigheden. Ondanks verschillende uitgebreide onderzoeken, is er nog geen duidelijk beeld van hoe een goede werkgeheugentraining eruit zou moeten zien. ‘Jungle Memory’ is een werkgeheugentraining die gebruikt maakt van verschillende aspecten die effectief lijken te zijn. Dit onderzoek heeft onderzoek gedaan naar de effectiviteit van ‘Jungle Memory’ op werkgeheugen, automatisering en contextrekenen. Er is data verzameld van 48 kinderen, leeftijd variërend van 9.0 tot 12.9 jaar oud, door middel van verbale en visuele werkgeheugentaken en rekentaken voor automatisering en contextrekenen. 23 van de 48 kinderen hebben ‘Jungle Memory’ gevolgd, waar de andere 25 kinderen de controlegroep hebben gevormd. Vier RM-Anova’s zijn gedaan om de data te analyseren. Zowel de onderzoeksgroep als de controlegroep laat significante vooruitgang zien op de werkgeheugentaken en de automatiseringstaak. Echter, deze vooruitgang is nauwelijks verschillend en blijkt niet afhankelijk te zijn van het al dan niet krijgen van Jungle Memory. Aanbevolen wordt om toekomstig onderzoek te richten op effectieve aspecten van werkgeheugentraining en op de rol van leeftijd op het ontwikkelen van werkgeheugenvaardigheden. | |