Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDouma, J.
dc.contributor.advisorLieshout, K. van
dc.contributor.authorFeuilletau de Bruyn, R.S.E.
dc.date.accessioned2016-07-15T17:00:35Z
dc.date.available2016-07-15T17:00:35Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22671
dc.description.abstractAchtergrond: Kinderen met een licht verstandelijke beperking van ouders met psychische problemen en/of een verslaving, kampen met betrekking tot deze ouders vaak met negatieve cognities (zorgen maken, eenzaamheid, schuldgevoelens en schaamte). ‘Jij bent okay’ is een competentietraining voor deze kinderen die deze negatieve cognities bij hen moet verminderen. Doel: Nagaan of er daadwerkelijk sprake is van een afname van deze negatieve cognities op zowel korte als lange termijn. Methode: Dit betreft een randomized controlled trialed onderzoek met een controlegroep die alleen de reguliere zorg heeft gekregen (n = 11) en een experimentele groep die daarnaast de training heeft gevolgd (n = 21). De negatieve cognities zijn gemeten door de training (T1) te vergelijken met de negatieve cognities direct na de training (T2; het korte termijn effect) en door de training (T1) te vergelijken met het resultaat 14 weken na afloop van de training (T3; het lange termijn effect). Er zijn hiervoor twee Repeated Measures Anova analyses uitgevoerd (korte termijn: T1-T2 en lange termijn T1-T3) waarbij het hoofdeffect van tijd en het interactie-effect tijd*conditie zijn gemeten. Resultaten: Er is geen enkel significant effect gevonden van de interventie op de vier negatieve cognities in de experimentele groep vergeleken met de controlegroep. Op het hoofdeffect van tijd is er alleen op de cognitie eenzaamheid op lange termijn een significant effect. Conclusie: Er wordt grotendeels niet voldaan aan de verwachting dat de negatieve cognities verminderen. Bij aanvang van het onderzoek ervaarden de meeste kinderen op de cognities een score lager dan drie (lager dan soms). Huidig onderzoek adviseert een vervolgonderzoek waarbij alleen kinderen deelnemen aan het onderzoek die een score van drie of hoger (soms-bijna altijd) hebben behaald. Ook dient hierbij een grotere steekproef bij betrokken te worden om de generaliseerbaarheid van de resultaten te vergroten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent551197
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe effecten van de training 'Jij bent Okay' op negatieve cognities bij jeugdigen met een licht verstandelijke beperking en ouders met bijkomende psychische problemen en/of een verslaving
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKOPP/KVO, Jij bent okay, mild intellectual disability, support groups, addiction/psychiatric problems
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record