Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBeek, J. van de
dc.contributor.authorBrussaard, B.
dc.date.accessioned2016-07-15T17:00:34Z
dc.date.available2016-07-15T17:00:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22670
dc.description.abstractHet doel van de huidige studie was onderzoeken in welke mate nieuwsgierigheid samenhangt met de leermethoden van een kind. Daarnaast is onderzocht of nieuwsgierigheid voorspeld kan worden door de leermethoden. Onderzoek naar deze samenhang is van belang, gezien leerkrachten met de resultaten meer nieuwsgierigheid uit zouden kunnen lokken door aan te sluiten bij de leermethoden van het kind. Aan dit onderzoek hebben 63 leerlingen met een gemiddelde leeftijd van 130 maanden van het reguliere basisonderwijs deelgenomen (Mleeftijd = 129.85, SD = 4.83). Door middel van een gemakssteekproef zijn deze participanten geworven. Er is gebruik gemaakt van een aangepaste versie van de Leerstijlentest Kolb-Akkerman om leermethoden te onderzoeken en twee zelfontwikkelde taken om nieuwsgierigheid te meten. Lineaire regressie analyses zijn uitgevoerd om het verband tussen de mate van nieuwsgierigheid en leermethoden te onderzoeken. Daarnaast is de multipele regressieanalyse gebruikt om te onderzoeken of nieuwsgierigheid voorspeld kan worden door de leermethoden van het kind. Huidig onderzoek toont aan dat er een significante, positieve relatie is tussen de leermethode Concreet ervaren en nieuwsgierigheid gemeten door de Kennistaak. Tussen de overige leermethoden en mate van nieuwsgierigheid zijn geen correlaties gevonden. Nieuwsgierigheid wordt door geen enkele leermethode van een kind voorspeld. Uit de huidige studie is gebleken dat de nieuwsgierigheid vanuit de Kennistaak samenhangt met de leermethode Concreet ervaren. Gezien dit één van de eerste onderzoeken is naar de samenhang tussen nieuwsgierigheid en leermethoden bij kinderen, is vervolgonderzoek wenselijk. Daarnaast is verder onderzoek nodig naar de betrouwbaarheid en validiteit van de zelfontwikkelde instrumenten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent381986
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Relatie tussen Nieuwsgierigheid en Leermethoden
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNieuwsgierigheid; leermethoden; informatieverwerking; kinderen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record