dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Noordende, J. van 't | |
dc.contributor.advisor | Schot, W. | |
dc.contributor.author | Hakkert, I. | |
dc.date.accessioned | 2016-07-12T17:00:38Z | |
dc.date.available | 2016-07-12T17:00:38Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22603 | |
dc.description.abstract | Doel: Het doel van dit onderzoek was om te bepalen of rekenactiviteiten thuis de voorbereidende
rekenvaardigheden van peuters van 3,5 jaar beïnvloeden. Deze activiteiten kunnen bestaan uit tellen en het spelen van spelletjes waarbij rekenvaardigheden betrokken zijn. Op dit moment is deze relatie niet uitvoerig genoeg onderzocht om te kunnen spreken van een effect. Methode: In dit onderzoek bestond de steekproef uit 52 peuters. De rekenactiviteiten thuis werden gemeten met een vragenlijst voor ouders. Voor het meten van de voorbereidende rekenvaardigheden bij peuters werden de Teltaak, Hoeveelheid vergelijken en de Non-symbolische getallenlijntaak afgenomen. De data werden met behulp van enkelvoudige regressies geanalyseerd. Resultaten: Enkelvoudige regressieanalyses toonden aan dat rekenactiviteiten thuis bij peuters geen significante invloed hebben op de voorbereidende rekenvaardigheden op latere leeftijd. Conclusie: Deze studie vond geen bewijs dat het in aanraking komen met wiskunde op jonge leeftijd de wiskundige vaardigheden van kinderen in de toekomst kan beïnvloeden of verbeteren. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 330614 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De invloed van rekenactiviteiten thuis op de voorbereidende rekenvaardigheden van peuters (3,5 jaar) | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | voorbereidende rekenvaardigheden, rekenactiviteiten thuis, peuters | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |