Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNoordende, J. van 't
dc.contributor.advisorSchot, W.
dc.contributor.authorHakkert, I.
dc.date.accessioned2016-07-12T17:00:38Z
dc.date.available2016-07-12T17:00:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22603
dc.description.abstractDoel: Het doel van dit onderzoek was om te bepalen of rekenactiviteiten thuis de voorbereidende rekenvaardigheden van peuters van 3,5 jaar beïnvloeden. Deze activiteiten kunnen bestaan uit tellen en het spelen van spelletjes waarbij rekenvaardigheden betrokken zijn. Op dit moment is deze relatie niet uitvoerig genoeg onderzocht om te kunnen spreken van een effect. Methode: In dit onderzoek bestond de steekproef uit 52 peuters. De rekenactiviteiten thuis werden gemeten met een vragenlijst voor ouders. Voor het meten van de voorbereidende rekenvaardigheden bij peuters werden de Teltaak, Hoeveelheid vergelijken en de Non-symbolische getallenlijntaak afgenomen. De data werden met behulp van enkelvoudige regressies geanalyseerd. Resultaten: Enkelvoudige regressieanalyses toonden aan dat rekenactiviteiten thuis bij peuters geen significante invloed hebben op de voorbereidende rekenvaardigheden op latere leeftijd. Conclusie: Deze studie vond geen bewijs dat het in aanraking komen met wiskunde op jonge leeftijd de wiskundige vaardigheden van kinderen in de toekomst kan beïnvloeden of verbeteren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent330614
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van rekenactiviteiten thuis op de voorbereidende rekenvaardigheden van peuters (3,5 jaar)
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvoorbereidende rekenvaardigheden, rekenactiviteiten thuis, peuters
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record