Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoersma, L.
dc.contributor.authorAlexander, D.S.
dc.date.accessioned2016-07-06T17:00:49Z
dc.date.available2016-07-06T17:00:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22538
dc.description.abstractDe thesis 'De toekomst van de kunstgeschiedenis: een multidisciplinaire benadering van de mondiale kunstpraktijk' heeft als doel een bijdrage te leveren aan het veranderen van de nog steeds veelal gangbare kunstgeschiedenis. Dit kunstgeschiedenisverhaal, waarvan 'The Story of Art' (1950) van E.H. Gombrich als uitgangspunt voor kan worden genomen, bevat chronologische en geografische gaten. In deze thesis wordt daarom gepleit voor een nieuwe kunstgeschiedenis die begint bij de materiële cultuur van de eerste moderne mens en het kunstverhaal van alle gemeenschappen in de wereld bij de geschiedenis betrekt. Dit onderzoek wordt gedaan aan de hand van drie onderdelen: de geschiedenis van kunst binnen de menselijke samenleving (hoofdstuk één), de onderzoeksgeschiedenis van kunst (hoofdstuk twee) en de structuur van het huidige kunstgeschiedenisverhaal (hoofdstuk drie). De vraag die in deze thesis centraal staat is hoe de functies van de kunst binnen de menselijke samenleving, de onderzoeksgeschiedenis van kunst en de structuur van de huidige kunstgeschiedenis kunnen bijdragen aan een transparant en meer evenwichtig verhaal van de kunst. Tijdens het onderzoek wordt rekening gehouden met de gekleurdheid van belangrijke termen als ‘kunst’, ‘kunstgeschiedenis’ en ‘niet-westers’. Na het onderzoek kan worden geconcludeerd dat het schrijven van een transparant en evenwichtig verhaal van de kunst, een multidisciplinaire benadering vereist. De disciplines die in dit onderzoek van belang zijn gebleken voor de kunstgeschiedenis zijn bijvoorbeeld archeologie, antropologie, geschiedenis, psychologie, neurologie, biologie, evolutieleer, letterkunde, etnografie museumgeschiedenis, wetenschapsgeschiedenis en oudheidkunde. De overige conclusies uit de diverse hoofdstukken zouden moeten kunnen leiden tot bijdragen aan een transparant en meer evenwichtig verhaal van de kunst. In de conclusie van deze thesis wordt een kader geschetst waarin mogelijke bijdragen staan voor een nieuwe structuur voor een mondiaal kunstverhaal vanuit diverse wetenschappelijke disciplines.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent991804
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe toekomst van de kunstgeschiedenis: een multidisciplinaire benadering van de mondiale kunstpraktijk.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record