Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBodt, S.F.M. de
dc.contributor.authorLier, H.E. van
dc.date.accessioned2016-07-06T17:00:48Z
dc.date.available2016-07-06T17:00:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22537
dc.description.abstractOphelia als onderwerp past nauwelijks in het oeuvre van Moulijn. Moulijn koos meestal voor landschappen zonder mensen. Over Moulijns Ophelia is weinig bekend, maar het is als illustratie opgenomen in het boek Vluchten in schoonheid. De Prerafaëlieten en Nederlandse kunstenaars rond 1900. De schrijfster, Ria Laanstra, schaart Moulijn onder de ‘onbevleugelde navolgers’ van de Prerafaëlieten. Dit is opmerkelijk, want in de monografie uit 1989 over Moulijn komen de Prerafaëlieten niet en Engeland nauwelijks aan de orde. Mijn inziens is de invloed van de Prerafaëlieten veel groter dan gedacht. In 1933 schreef Moulijn bijvoorbeeld dat het werk van de oprichters van The Pre-Raphaelite Brotherhood ‘van ernstige, studieuze overgave aan de natuur getuigde’. De vraag is nu of de Engelsen en dan vooral de Prerafaëlieten invloed hadden op Moulijns werk en zo ja welke.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2803831
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleSimon Moulijn en de Prerafaëlieten. Ophelia, een vreemde eend in Moulijns oeuvre.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMoulijn,Prerafaëlieten, Ophelia
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record