Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVen, S.H.G. van der
dc.contributor.authorKokol, A.E.T.
dc.date.accessioned2016-07-06T17:00:33Z
dc.date.available2016-07-06T17:00:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22517
dc.description.abstractDoel: Het doel van dit onderzoek was het bepalen of er een verband is tussen creativiteit en voorbereidende rekenvaardigheden. De Spontaneous FOcusing on Numerosity (SFON), oftewel het spontaan focussen op aantallen werd meegenomen als mediator, zowel in verbale als non-verbale vorm. Methode: De onderzoekssteekproef bestond uit 66 kleuters uit groep 1 en 2 van een basisschool in de provincie Utrecht. Deze onderzoekssteekproef is gebruikt voor een mediatieanalyse waarin werd gekeken naar de directe relatie tussen creativiteit en voorbereidende rekenvaardigheden en de indirecte relatie tussen deze twee variabelen via SFON (het mediatie-effect). Leeftijd werd meegenomen als covariaat. Resultaten: Uit de resultaten is gebleken dat er een significante oftewel betekenisvolle relatie bestaat tussen de mediator SFON non-verbaal en voorbereidende rekenvaardigheden (p = .002). Dit betekent dat SFON non-verbaal een voorspellende functie heeft als het gaat om voorbereidende rekenvaardigheden. Tussen de overige variabelen is er geen sprake van een significante relatie. Dit heeft ertoe geleidt dat er ook niet gesproken kan worden over een mediatie-effect. Conclusie: Het gevonden resultaat, de relatie tussen SFON non-verbaal en voorbereidende rekenvaardigheden, komt overeen met de conclusies in de literatuur. Wel moet hier worden opgemerkt dat de literatuur geen onderscheidt heeft gemaakt in SFON non-verbaal en SFON verbaal. Dit is dan ook vertaald naar één van de aanbevelingen, samen met onder andere het gebruik van een grotere steekproef en doen van meer onderzoek naar creativiteit en de relatie met voorbereidende rekenvaardigheden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent386996
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleCreativiteit, Spontaneous FOcusing on Numerosity (SFON) en Voorbereidende Rekenvaardigheden bij Kleuters
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCreativiteit; SFON; voorbereidende rekenvaardigheden; kleuters
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record