Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBrouwer, S.M.
dc.contributor.advisorWijnroks, L.
dc.contributor.authorBerkers, M.A.G.
dc.date.accessioned2016-07-06T17:00:32Z
dc.date.available2016-07-06T17:00:32Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22516
dc.description.abstractThe number of bilingual children has been growing in the Netherlands. Several studies have shown that monolingual adults and children are able to predict upcoming nouns on the basis of verbs (e.g., Altmann & Kamide, 1999; Borovsky, Elman & Fernald, 2012). However, less is known about the prediction skills in bilingual children. The present study used an eyetracking-task to examine if 4-6 year old monolingual and bilingual children differ in their prediction skills. Moreover, this study looks at whether bilinguals have an advantage in their executive attention skills, which was assessed with the Flanker task. Finally, the current study examined whether there is a relation between prediction skills and executive attention skills in monolingual and bilingual children. The results showed that monolinguals and bilinguals are able to predict upcoming information and that there is no difference between the groups. The bilinguals showed an advantage in executive attention skills compared to the monolinguals. Furthermore, the results showed a positive correlation, indicating that better executive attention skills are related to lower prediction skills. More research is needed to understand the similarities and differences in language processing between monolinguals and bilinguals. Samenvatting In Nederland groeit het aantal tweetalige kinderen aanzienlijk. Verschillende onderzoeken tonen aan dat eentalige volwassenen en kinderen in staat zijn zelfstandig naamwoorden te voorspellen op basis van werkwoorden (bijv. Altmann & Kamide, 1999; Borovsky, Elman & Fernald, 2012). Er is echter minder bekend over de voorspelvaardigheden van tweetalige kinderen. Huidig onderzoek gebruikt een eyetracking-taak om te kijken of er een verschil is in voorspelvaardigheid tussen eentalige en tweetalige kinderen tussen de 4 en 6 jaar. Daarnaast wordt er gekeken of tweetalige kinderen beter zijn op een executieve aandachtstaak (Flanker) dan eentalige kinderen. Tot slot wordt onderzocht of er een verband is tussen executieve aandacht en voorspelvaardigheden van eentalige en tweetalige kinderen. De resultaten laten zien dat zowel eentalige als tweetalige kinderen kunnen voorspellen, maar dat er geen verschil is in voorspelvaardigheid tussen beide groepen. De tweetalige kinderen laten een betere executieve aandacht zien dan de eentalige kinderen. Verder laten de resultaten een positief verband zien dat aangeeft dat een betere executieve aandacht zorgt voor lagere voorspelvaardigheden. Meer onderzoek moet worden gedaan naar de overeenkomsten en verschillen in taalverwerking tussen eentalige en tweetalige kinderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent583415
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVoorspelvaardigheden en executieve aandacht bij eentalige en tweetalige kinderen tussen de 4 en 6 jaar: een verband?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoorspelvaardigheid; executieve aandacht; eentalige kinderen; tweetalige kinderen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record