Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorThissen, J.
dc.contributor.authorBeekers, J.
dc.date.accessioned2016-06-28T17:00:27Z
dc.date.available2016-06-28T17:00:27Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22486
dc.description.abstractIn deze scriptie wordt onderzocht hoe filmsterren in de jaren twintig worden ingezet voor promotie van cosmeticaproducten in filmfantijdschriften. Allereerst wordt de algemene ontwikkeling van cosmeticapromotie in kaart gebracht. Hierbij is gelet op vier typen cosmeticaproducten: mascara, lipstick, rouge en gezichtspoeder. Aan het begin van de jaren twintig is lipstick nog niet op de consumentenmarkt, maar in 1929 zijn alle cosmeticaproducten populair. Advertenties zijn de items waarin het meeste wordt gepromoot voor cosmetica, het aantal cosmetica-advertenties is door de jaren twintig heen verdubbeld. Er wordt in advertenties zeer gebruik gemaakt van filmsterren, in 1929 wordt slechts in 8,5% van alle cosmetica-advertenties een filmster ingezet. Daarnaast wordt nader gekeken hoe de filmsterren in deze advertenties worden ingezet. In 1924 spelen adverteerders vooral in op de tekortkomingen van de lezers. Gesuggereerd wordt dat door het aanschaffen van het desbetreffende cosmeticaproduct de consument net zo mooi kan worden als de filmster. De actrice wordt vooral passief ingezet in deze advertenties: een foto of een korte tekst wordt voldoende geacht. In 1929 suggereren adverteerders dat jeugdigheid de norm is geworden, dit wordt ondersteund door een filmster die er jong en beeldschoon uit ziet. Jeugdigheid zorgt voor het verkrijgen van een baan of een liefdesleven zo stellen adverteerders. Hierdoor wordt de wens bij de consumenten gecreëerd er ook jong uit te blijven zien. De fabrikanten spelen hier op in door te stellen dat dit mogelijk is door cosmeticaproducten te gebruiken. De actrice wordt in deze advertenties actief ingezet: vaak staat er een citaat bij van de filmster en onderschrijft ze haar stuk tekst met haar handtekening. In beide jaren wordt de filmster in de advertentie ingezet om het identificatieniveau tussen de ster en de consument te vergroten waardoor de lezer sneller geneigd is het cosmeticaproduct te kopen. De rode draad in alle advertenties met een filmster is het vergroten van ontevredenheid bij de consument zodat de aankoop van het geadverteerde product een oplossing biedt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1847859
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleFilmsterren als gezicht van cosmeticareclames
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record