Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKerssens, N.
dc.contributor.authorBrink, E.M.
dc.date.accessioned2016-06-21T17:00:41Z
dc.date.available2016-06-21T17:00:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22459
dc.description.abstractSinds maart 2014 worden er steeds meer berichten gepubliceerd in de media over virtual reality. Hoewel er al eerder onderzoek is gedaan naar mediahypes is dit onderzoek onderscheidend omdat het zich focust op berichtgeving over een nieuwe informatietechnologie. Onderzoek naar verbeeldingen van een nieuwe medium is volgens Patrice Flichy van belang omdat deze mede kunnen bijdragen aan de manier waarop een technologie zich construeert (New Digital Media 34). In dit onderzoek is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd naar nieuwsberichten in de periode van januari 2014 tot en met half maart 2016. Deze berichten bestonden uit online en offline berichtgeving uit DE VOLKSKRANT, het ALGEMEEN DAGBLAD en het NRC HANDELSBLAD, in totaal waren dit 119 artikelen. Uit de analyse is gebleken dat de berichtgeving over virtual reality begrepen kan worden als een mediahype omdat het grotendeels voldoet aan de kenmerken die zijn vastgesteld door mediasocioloog Peter Vasterman. Zo bevatte de berichtgeving mediabrede nieuwsstromen en werd de nieuwsdrempel lager; dit uitte zich in veel incident gerelateerde berichtgeving wat normaliter niet het landelijke nieuws zou halen. Tevens was er meer thematisch nieuws dat door de media werd gecreëerd (zoals achtergrondartikelen en opinies) dan nieuws over bronnen in de samenleving (acties en reacties). Daarom kan er gesproken worden van een aanjagende rol van de media. Uit de resultaten wordt duidelijk dat de helft van alle geanalyseerde berichten online berichten waren, wat wijst op een lagere nieuwsdrempel bij online platformen. Wanneer in deze analyse enkel de offline artikelen uit het corpus geanalyseerd waren, zou het twijfelachtig zijn of de berichtgeving aan de kenmerken van een mediahype zou voldoen. Online berichtgeving heeft dus een groot aandeel in het construeren van een mediahype.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3618304
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleDe virtual reality mediahype in online en offline berichtgeving.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvirtual reality; mediahype; technological imaginair; kwalitatieve inhoudsanalyse; nieuwsberichten; key event; mediabrede nieuwsgolf; intensieve nieuwsmakende activiteiten; interactie tussen media en sociale actoren; online; offline;
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record