dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Klep, C.P.M. | |
dc.contributor.author | Ouden, B. den | |
dc.date.accessioned | 2016-06-21T17:00:37Z | |
dc.date.available | 2016-06-21T17:00:37Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22450 | |
dc.description.abstract | Problemen rondom de verwerving van grote militaire projecten zijn van alle tijden. De Eurofighter, een gevechtsvliegtuig geproduceerd door in en door het Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, vormde daarop geen uitzondering, maar zag zich in de jaren 90 geconfronteerd met een probleem van formaat: het einde van de Koude Oorlog, het geopolitieke tijdperk waarin met het project was aangevangen. Waarom kon het Eurofighter-project doorgang vinden in de Britse en Duitse politiek, de twee belangrijkste deelnemers, ondanks het einde van die Koude Oorlog? Dit onderzoek legt met voorgaande onderzoeksvraag de belangen bloot die ten grondslag lagen aan de beslissing om door te gaan met de Eurofighter. Realistische argumenten uit de actie-reactie-school en internalistische argumenten uit de 'bureaucratic-politics' speelden een hoofdrol in die beslissing, terwijl ook het netwerk rondom de Eurofighter de hoofdrolspelers een duw in de juiste richting gaf. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1919679 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Een nieuwe morgen, nieuwe zorgen. De Eurofighter en het einde van de Koude Oorlog | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | eurofighter, eurofighter typhoon, jäger 90, EFA, european fighter aircraft, defensie, luchtmacht, verenigd koninkrijk, royal air force, raf, duitsland, west-duitsland, luftwaffe, action-reaction, bureaucratic-politics, netwerk theorie, network theory | |
dc.subject.courseuu | Internationale betrekkingen in historisch perspectief | |