dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Liempt, Ilse van | |
dc.contributor.author | Sluis, O.G. ter | |
dc.date.accessioned | 2016-06-02T17:00:42Z | |
dc.date.available | 2016-06-02T17:00:42Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22392 | |
dc.description.abstract | In steden op de wereld voeren mensen binnen de publieke ruimte plekken een breed scala aan activiteiten uit die passen bij hun wensen en behoeften, zoals skateboarden en straatmuzikanten. Deze loose spaces geven steden creativiteit en spontaniteit en inwoners een “right to the city”. Straten, pleinen maar bovenal oude fabrieksterreinen en braakliggende gronden staan onder toenemende druk door processen als commodificatie en entrepreneurialism. De weerstand komt voornamelijk voort uit het feit dat de plekken gezien worden als leeg en betekenisloos en spoedig toe zijn aan ontwikkeling. In deze case study wordt ingezoomd op de Plas van Bruil, gelegen in het uiterwaardengebied Stadsblokken-Meinerswijk van Arnhem. Aan deze waterplas ligt een homo-ontmoetingsplek (HOP) waar mannen (cruisers) elkaar anoniem kunnen ontmoeten voor diverse activiteiten. De HOP en haar cruisers bestaan niet vanzelfsprekend in de openbare ruimte en ligt door de heteronormatief geconstrueerde ruimte en door de eerder genoemde processen onder vuur vanuit omwonenden en overheden. Zo zijn in Arnhem vergevorderde plannen om dit gebied om te vormen tot natuurpark en veel andere recreanten te trekken. Om de relatie tussen de cruiser en de overheid te onderzoeken gebruikt deze studie de Spatial Triad van Lefebvre. Binnen de perceived, lived en conceived space die gezamenlijk een ruimte construeren, kunnen fricties tussen enerzijds de cruiser en de loose space en anderzijds de overheid worden uitgediept. Via data uit observaties, interviews, mental mapping en een beleidsanalyse is de Spatial Triad vormgegeven en kunnen conclusies worden getrokken waar de relatie tussen de drie spaces wringt. De verschillen tussen de perceived, lived en conceived space maken duidelijk dat de toekomstige plannen van de gemeente Arnhem de cruiser buitensluit (exclusion). De stimulus shelter van de cruiser strookt niet met de stimulus inducer die de gemeente Arnhem voor ogen heeft. Hiernaast blijkt de HOP om nog een hele andere reden van betekenis te kunnen zijn voor haar gebruikers: de HOP heeft bij de frequente cruisers een grote sociale functie. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 3588861 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Seks is zilver, spreken is goud: Een onderzoek naar het sociale belang van de homo-ontmoetingsplaats aan de Plas van Bruil in het uiterwaardengebied van Arnhem | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | loose space, sex zones, cruiser, exclusion, Lefebvre, Wachs | |
dc.subject.courseuu | Urban Geography | |