Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLeseman, P.
dc.contributor.advisorSlot, P.
dc.contributor.authorRoefs, B.J.H.
dc.date.accessioned2015-09-14T17:00:49Z
dc.date.available2015-09-14T17:00:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22378
dc.description.abstractIn de voorschoolse periode gaat de ontwikkeling van de executieve functies en de daaraan gerelateerde zelfregulatie van kinderen snel. Zelfregulatie wordt gezien als een belangrijk aspect van schoolrijpheid en staat in verband met de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling in de kinderperiode. Fantasiespel is een vorm van spel die deze functies bij jonge kinderen kan bevorderen, maar nog onduidelijk is in hoeverre de betrokkenheid van het kind bij het spel hierin een rol speelt. In dit onderzoek is de cognitieve en emotionele zelfregulatie van jonge kinderen tijdens fantasiespel geobserveerd, evenals de betrokkenheid van het kind. De relatie tussen zelfregulatie en fantasiespel is onderzocht, evenals de modererende rol van betrokkenheid in dit verband. De resultaten laten zien dat er een duidelijk verband bestaat tussen fantasiespel en zelfregulatie, maar dat betrokkenheid geen belangrijke modererende rol speelt in dit verband. Mogelijke verklaringen voor deze bevindingen worden bediscussieerd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent493828
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet bevorderen van zelfregulatie in de vroege kindertijd Fantasiespel, executieve functies en betrokkenheid
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCognitieve en emotionele zelfregulatie, executieve functies, fantasiespel, betrokkenheid, jonge kinderen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record