dc.description.abstract | Voorbereidende rekenvaardigheden vormen de basis voor het verdere rekenen en wiskunde. Als een kleuter over onvoldoende voorbereidende rekenvaardigheden beschikt, kan dit negatieve gevolgen voor de verdere ontwikkeling met zich mee brengen. Daarom is het van belang om onderzoek te doen naar de mogelijke voorspellers van voorbereidende rekenvaardigheden. Deze studie richt zich op de relatie tussen rekentaal, de spontane focus op aantallen (SFON) en voorbereidende rekenvaardigheden van kleuters. De steekproef bestond uit 66 kinderen van vier tot en met zes jaar, M = 5.39, SD = .57. Er zijn onderlinge correlatieanalyses uitgevoerd en een mediatieanalyse om te bepalen of de relatie tussen rekentaal en voorbereidende rekenvaardigheden gemedieerd wordt door SFON, waarbij leeftijd is meegenomen als covariaat. Uit de resultaten is gebleken dat zowel kennis van ruimtelijke, als hoeveelheidswoorden significant samenhangen met en tevens voorspellers zijn van voorbereidende rekenvaardigheden. Als SFON verbaal en non-verbaal aan de analyse werden toegevoegd, bleek er alleen een marginaal significant indirect effect te zijn van zowel rekentaal ruimtelijk als hoeveelheid op voorbereidende rekenvaardigheden door de relatie met SFON non-verbaal. Daarnaast is er alleen voor rekentaal ruimtelijk een marginaal significant direct effect overgebleven in het verband met voorbereidende rekenvaardigheden. Mogelijk was de test om verbale SFON te meten nog te moeilijk voor de leeftijdsgroep. Om de onderzoeksresultaten te kunnen generaliseren en verdere uitspraken over het mediërende verband te kunnen doen, zou het van belang zijn dat het onderzoek gedupliceerd wordt met een grotere steekproef binnen verschillende provincies in Nederland. | |