Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCopier, Laura
dc.contributor.authorVliet, I.M. van
dc.date.accessioned2016-05-23T17:00:36Z
dc.date.available2016-05-23T17:00:36Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22318
dc.description.abstractWie iets over genre wil zeggen betreedt een ingewikkeld veld vol aannames en niet gefundeerde definities. In dit onderzoek is de belangrijkste vraag hoe we tot betere inzichten kunnen komen op het gebied vangenre en genre-toekenning(en). Hiervoor is gebruik gemaakt van Rick Altmans model waarin een semantische/syntactische benadering wordt voorgesteld. Dit model is met behulp van een neo-formalistische analyse toegepast op de film MAD MAX:FURY ROAD (Miller, 2015). Het zwaartepunt in de analyse lag op de semantische elementen van drie scènes uit deze film die middels een shotanalyse zijn bestudeerd op genre-indicaties. Uit de analyse is duidelijk geworden dat Altmans model inzicht kan bieden in de veelvuldigheid van genres binnen een film en in de complexiteit van genre-toekenning.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent7079285
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMad Max: Fury Road en de complexiteit van genre. Een onderzoek naar genre en genre-toekenning door toepassing van Rick Altmans semantische/syntactische model.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGenre • Genretheorie •Rick Altman • Semantische/syntactische benadering •Rituele-en ideologische benadering • Hybride genres • Genre mixing • MAD MAX:FURY ROAD• Genretoekenning • Neo-formalisme • Shotanalyse
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record