Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLotze, K.
dc.contributor.authorHilten, J.H. van
dc.date.accessioned2016-05-23T17:00:31Z
dc.date.available2016-05-23T17:00:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22310
dc.description.abstractDit onderzoek richt zich op de eerste drie speelfilms van Sofia Coppola, respectievelijk THE VIRGIN SUICIDES (1999), LOST IN TRANSLATION (2003), en MARIE ANTOINETTE (2006), en hoe deze gezamenlijk een trilogie vormen. Het thema rite de passage neemt een centrale rol in binnen elk van deze films in relatie tot jonge meisjes die een transitie doormaken tot jongvolwassen vrouwen. Aan de hand van een neoformalistische benadering worden in het bijzonder stilistische filmtechnieken grondig geanalyseerd wat betreft de verbeelding van de rites de passage in de films. Vervolgens worden deze stilistische elementen voor elk van de films met elkaar vergeleken en wordt zo duidelijk hoe de films zich tot elkaar verhouden wat betreft de verbeelding van rite de passage. Concluderend kan er worden gesteld dat de films inderdaad vele overeenkomsten bezitten in de manier waarop ze hun rites de passage verbeelden en dat ze dus daadwerkelijk samen een trilogie vormen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1747867
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title"I just don't know who I'm supposed to be": De verbeelding van rite de passage in Sofia Coppola's filmtrilogie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSofia Coppola, rite de passage, transitie, jonge vrouwen
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record