dc.description.abstract | Community art is een kunstvorm die niet te vangen is in één begrip of definitie, maar het kent wel
de kenmerkende eigenschap dat het in de eerste plaats als doel heeft om sociale en
maatschappelijke effecten teweeg te brengen. Met de opkomst van community art zijn steeds
meer Nederlandse gemeenten het gaan incorporeren in hun beleid, maar het is lang niet altijd
duidelijk wat de sociale en maatschappelijke effecten daarvan zijn. Het is de wetenschap tot op
heden nog niet gelukt om een goede methode te ontwikkelen om onderzoek te doen naar de
effecten van community art. In dit onderzoek vraag ik mij af of de wetenschap wellicht iets kan
leren van de praktijk. Daarom doe ik onderzoek naar het community art-beleid en de evaluatie
daarvan van de Gemeente Utrecht. Hoe evalueert de Gemeente Utrecht de maatschappelijke en
sociale effecten van community art en tegen welke moeilijkheden loopt het daarbij op? Op die
vraag is echter geen eenduidig antwoord te formuleren. De doelen die de gemeente van tevoren
formuleerde waren vaag. Daardoor is het erg lastig gebleken om daadwerkelijk te onderzoeken
of de geformuleerde doelen gehaald zijn. Daar komt bij dat de systematiek in het evaluatiewerk
ontbreekt, wat het geheel verder bemoeilijkt. Een advies aan de gemeente Utrecht is om in de
toekomst meer evidence-based te gaan werken en een beleid te formuleren dat specifiek is
toegespitst op community art. Dat houdt onder meer in dat er bij het formuleren en evalueren
van beleid meer gebruik gemaakt moet worden van feiten en harde cijfers. Opereren op basis van
kennis is beter dan opereren op basis van hoop of wensen. Binnen dit wetenschappelijke
onderzoeksveld is ook meer vervolgonderzoek gewenst. Er kan bijvoorbeeld een bredere casus
onderzocht worden, maar het kan ook interessant zijn om je helemaal vast te bijten in een kleine,
maar wel zeer specifieke casus. Al met al moet er nog veel gebeuren op het gebied van de
beleidsvorming omtrent community art en de evaluatie daarvan, maar ook de wetenschap heeft
nog een hoop te leren. | |