Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWijnroks, L.
dc.contributor.authorZevering, J.M.
dc.date.accessioned2016-05-12T17:00:28Z
dc.date.available2016-05-12T17:00:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22275
dc.description.abstractAngst hoort bij de ontwikkeling van kinderen maar kan ook een verstorende factor zijn in het functioneren. Op de ontwikkeling van angst zijn zowel kind factoren als omgevingsfactoren van invloed. In dit onderzoek is getracht meer inzicht te verkrijgen in de invloed van twee omgevingsfactoren op angst bij kinderen; sensitiviteit van de pedagogisch medewerkers en positieve sfeer op de groep. De mate van sensitiviteit en positieve sfeer is bepaald door middel van de CLASS. De mate van angst is gemeten met de TRF en de SDQ. Verwacht werd voor beide factoren een significant lineair verband te vinden. Voor sensitiviteit zijn echter geen significante verbanden gevonden. Voor positieve sfeer is voor de SDQ een curve lineair verband gevonden. Hierbij hadden kinderen met een matige positieve sfeer op de groep de hoogste angstscores. Om dit resultaat te kunnen verklaren is gekeken of er sprake is van een interactie-effect met leeftijd. Hiervan bleek echter geen sprake. Een matige positieve sfeer op de groep kan worden omschreven als een wisselende positieve sfeer. Mogelijk ligt hier de verklaring voor het vinden van een curve lineair verband. Het wisselen van de sfeer op de groep zou angst verhogend kunnen zijn. Aanvullend onderzoek is nodig maar toch kan reeds geconcludeerd worden dat met name positieve sfeer op de groep een belangrijke factor is voor angst bij kinderen. Anxiety is part of child development but can also be a disruptive factor in their functioning. The development of anxiety is influenced by child factors as well as environmental factors. This study sought to gain more insight into the impact of two environmental factors on anxiety in children; Sensitivity of the pedagogical staff and positive atmosphere in the group. Sensitivity and positive atmosphere were determined using the CLASS. The level of anxiety was measured with TRF and SDQ. A significant linear relationship was expected between both factors level of anxiety. For sensitivity, however, no significant relations were found. For positive atmosphere a curve linear relationship was found for SDQ. Children with moderate positive atmosphere in their group had the highest scores for anxiety. To examine this result further, the effect of age was used as a control variable to see whether this relationship holds only for young unexperienced toddlers. However, this was not the case. A moderate positive atmosphere at the group might be best described as a varying positive atmosphere. The varying of the group’s atmosphere could be anxiety increasing. Further research is required but it can be concluded that a positive atmosphere at the group is an important factor in children’s anxiety.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent475592
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen angst bij peuters en kwaliteitskenmerken van de groep.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAngst;sensitiviteit;positievesfeer;pedagogischmedewerkers;kinderen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record