Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHulshof, C.D.
dc.contributor.authorUelderink, G.M.
dc.date.accessioned2016-05-04T17:00:40Z
dc.date.available2016-05-04T17:00:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22257
dc.description.abstractAchtergrond: Dit onderzoek richt zich op in hoeverre de mate van entertainende elementen het verschil in niveaustijging binnen het spel tussen kleuters met een lage visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit en kleuters met een hoge visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit verklaart. Het onderzoek kan leiden tot aanbevelingen omtrent het ontwerp van deze en toekomstige number sense computerspellen en educatief spelgebruik in het algemeen. Methode: Het onderzoek is uitgevoerd bij 126 kleuters met een gemiddelde leeftijd van 68 maanden. De onafhankelijke variabele visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit is gemeten middels de Dot Matrix taak. Het niveau van number sense is gemeten middels de UGT-R. De afhankelijke variabele niveaustijging op het spel Teljezoo is weergegeven middels een gemiddeld niveau. Er is een hiërarchische multipele regressieanalyse uitgevoerd. Resultaten: Visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit, leeftijd in maanden en de score op de UGT-R blijken significante voorspellers van het gemiddelde niveau op het spel Teljezoo. de mate van entertainende elementen daarentegen niet. Conclusie: Het maakt voor de gemiddelde prestatie op het spel niet uit met welke mate van entertainende elementen het gespeeld wordt. Dit suggereert dat het visueel-ruimtelijk werkgeheugen niet overbelast wordt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1811143
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit op een number sense gerelateerde educatieve game bij kleuters
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvisueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit, educatief computerspel, kleuters, entertainende elementen, number sense.
dc.subject.courseuuOnderwijskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record