dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Hulshof, C.D. | |
dc.contributor.author | Uelderink, G.M. | |
dc.date.accessioned | 2016-05-04T17:00:40Z | |
dc.date.available | 2016-05-04T17:00:40Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22257 | |
dc.description.abstract | Achtergrond: Dit onderzoek richt zich op in hoeverre de mate van entertainende elementen het verschil in niveaustijging binnen het spel tussen kleuters met een lage visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit en kleuters met een hoge visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit verklaart. Het onderzoek kan leiden tot aanbevelingen omtrent het ontwerp van deze en toekomstige number sense computerspellen en educatief spelgebruik in het algemeen. Methode: Het onderzoek is uitgevoerd bij 126 kleuters met een gemiddelde leeftijd van 68 maanden. De onafhankelijke variabele visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit is gemeten middels de Dot Matrix taak. Het niveau van number sense is gemeten middels de UGT-R. De afhankelijke variabele niveaustijging op het spel Teljezoo is weergegeven middels een gemiddeld niveau. Er is een hiërarchische multipele regressieanalyse uitgevoerd. Resultaten: Visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit, leeftijd in maanden en de score op de UGT-R blijken significante voorspellers van het gemiddelde niveau op het spel Teljezoo. de mate van entertainende elementen daarentegen niet. Conclusie: Het maakt voor de gemiddelde prestatie op het spel niet uit met welke mate van entertainende elementen het gespeeld wordt. Dit suggereert dat het visueel-ruimtelijk werkgeheugen niet overbelast wordt. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1811143 | |
dc.format.mimetype | application/zip | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De invloed van visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit op een number sense gerelateerde educatieve game bij kleuters | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit, educatief computerspel, kleuters, entertainende elementen, number sense. | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskunde | |