Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVenne, L.H.J. van de
dc.contributor.authorOudenampsen, D.C.
dc.date.accessioned2016-05-04T17:00:39Z
dc.date.available2016-05-04T17:00:39Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22250
dc.description.abstractSamenwerkend leren is een veelgebruikte lesmethode binnen het basisonderwijs. De begeleiding van de docent speelt hierbij een belangrijke rol. Er is veel bekend over hoe de docent adaptieve hulp biedt aan individuele leerlingen tijdens samenwerkend leren. Veel minder kennis is er over hoe de docent deze hulp biedt aan groepjes. Dit onderzoek bekijkt hoe de docent adaptieve hulp biedt aan groepjes leerlingen tijdens samenwerkend leren. Dit is onderzocht aan de hand van observaties tijdens een rekenles en stimulated-recall interviews met zes basisschool docenten. Hierbij is gekeken naar docentgedrag en docentkeuzes. Centraal stond de initiatie, de ontvanger van de hulp en het type hulp dat is geboden. Deze data is geanalyseerd aan de hand van het codeerschema van Van de Pol et al., 2010. Uitkomst van het onderzoek is dat de docent veelal feedback, vragen & uitleg gebruikt als hulp. Deze hulp wordt voornamelijk geïnitieerd vanuit de docent. Hierbij was de hulp ongeveer even vaak gericht op het individu als op de groep. De docent richt zich hierbij vaker op zwakkere leerlingen Beperkingen, implicaties en aanbevelingen voor verder onderzoek zijn beschreven.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent96208
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleHoe biedt een docent adaptieve hulp aan samenwerkende groepjes in de context van gedrag en keuzes?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAdaptieve hulp ; samenwerkend leren ; docentgedrag ; docentkeuzes
dc.subject.courseuuOnderwijskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record