Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHulshof, C.D.
dc.contributor.authorGrootenhuis, A.
dc.date.accessioned2016-05-04T17:00:37Z
dc.date.available2016-05-04T17:00:37Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22246
dc.description.abstractIn deze studie is het effect van een educatief computerspel onderzocht bij zwakke en niet-zwakke rekenaars in twee condities. Uit eerder onderzoek blijkt dat educatieve computerspellen een positief effect hebben op rekenonderwijs. Er dient echter wel rekening te worden gehouden met overbelasting van het werkgeheugen. Zwakke rekenaars hebben namelijk een verminderde werkgeheugencapaciteit. In conditie 2 was sprake van veel entertainende elementen, terwijl deze elementen in conditie 1 afwezig waren. Daarnaast blijkt uit eerder onderzoek dat leerlingen met een verminderde werkgeheugencapaciteit een langere reactietijd hebben. Daarom is onderzocht of de speeltijd van zwakke rekenaars in conditie 2 langer is dan in conditie 1. Tot slot is onderzocht of de speeltijden van de verschillende spellen verschillen en worden naar aanleiding hiervan suggesties voor vervolgonderzoek gegeven. Uit de resultaten blijkt dat het spel een significant positief effect op zwakke en niet-zwakke rekenaars, maar dat hierbij geen onderscheid in condities is. Ook blijkt dat zwakke rekenaars geen langere speeltijd hebben in conditie 2. Tot slot blijkt dat er significante verschillen bestaan tussen speeltijden van de verschillende spellen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent909705
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTwee gradaties van cognitive load in een educatief computerspel: de prestaties van zwakke rekenaars op getalbegrip
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuOnderwijskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record