Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWeijer-Bergsma, E. van de
dc.contributor.authorEllis, O.N.
dc.date.accessioned2016-04-26T17:00:31Z
dc.date.available2016-04-26T17:00:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22217
dc.description.abstractDoel: Door de veranderingen in het onderwijs krijgt de leerkracht steeds meer een belangrijkere rol toebedeeld in de ontwikkeling van leerlingen. Van een leerkracht wordt verwacht dat zij passend onderwijs bieden en door gedifferentieerd onderwijs inspelen op de ontwikkeling van een leerling. Het doel van dit onderzoek is het toetsen van het effect van het differentiatiegedrag van de leerkracht op de rekenprestatie van de leerlingen. Methode: Er is kwantitatief onderzoek uitgevoerd in de vorm enquête over het differentiatiegedrag bij 61 leerkrachten op verschillende basisscholen variërend van groep vijf tot groep zeven. Tevens is kwalitatief onderzoek uitgevoerd door het observeren van leerkrachten tijdens de rekeninstructie. Voor het verzamelen van de rekenprestaties, geautomatiseerde rekenkennis en rekenvaardigheid, van de leerlingen is kwantitatieve onderzoek verricht bij 1596 leerlingen. Resultaten: Uit de resultaten blijkt het gerapporteerde differentiatiegedrag van de leerkracht geen significant effect heeft op de rekenprestatie van de leerlingen. Daarentegen blijkt uit de resultaten dat het geobserveerde differentiatiegedrag van de leerkracht wel significant is (p < .01) en een voorspellende functie heeft. Het geobserveerde differentiatiegedrag van de leerkracht heeft op de geautomatiseerde rekenkennis een negatief effect en op de rekenvaardigheid heeft het geobserveerde differentiatiegedrag een positief effect (respectievelijke β = -7.17 en β = 4.70). De bevinden worden afzonderlijk en in relatie tot elkaar besproken. Aanbevelingen richten zich met name op het nader onderzoeken van het effectief inzetten van gedifferentieerd rekenonderwijs.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent430022
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEffect van Differentiatiegedrag Leerkracht op Rekenprestatie Leerlingen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsdifferentiatie leerkracht, rekenprestatie, basisonderwijs
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record