Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKruijsen-Terpstra, A.
dc.contributor.advisorSmits, D.W.
dc.contributor.authorNabuurs, K.W.M.
dc.date.accessioned2015-09-14T17:00:37Z
dc.date.available2015-09-14T17:00:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22167
dc.description.abstractHet wordt steeds meer benadrukt interventies voor kinderen met Cerebrale Parese (CP) te richten op het gehele gezin. Aangezien empowerment als belangrijkste element voor het succes van deze interventies wordt beschouwd, is het van belang deze te maximaliseren. Hiervoor is eerst meer inzicht nodig in de mate van empowerment bij deze gezinnen. Dit wordt binnen huidige studie onderzocht door de mate van empowerment te vergelijken met ouders van kinderen zonder beperking. Daarnaast worden de mate van stress en verschillende coping stijlen tussen deze oudergroepen vergeleken en wordt er gekeken of en in hoeverre deze invloed uitoefenen op de mate van empowerment. Ook wordt onderzocht of het hebben van een kind met CP invloed heeft op de mate van empowerment. Er werden 64 ouders van kinderen met CP vergeleken met 63 ouder s van kinderen zonder beperking. Empowerment werd gemeten met de Familie Empowerment Schaal, stress met de Nederlandse Ouderlijke Stress Index – Kort en de coping stijl met de Utrechtse Coping Lijst. Op basis van t-toetsen en non-parametrische vergelijkingstoetsen zijn de verschillen tussen de oudergroepen berekend voor de mate van empowerment, stress en verschillende coping stijlen. Met univariate analyses is de invloed van deze factoren en het hebben van een kind met CP op de mate van empowerment gemeten. Gevonden werd dat ouders van kinderen met CP eenzelfde mate van empowerment ervaren als ouders van kinderen zonder beperking, maar meer stress. Het hebben van een kind met een beperking heeft dus geen invloed op de mate van empowerment, maar wel op de mate van stress.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent265424
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEmpowerment bij Ouders van Kinderen met Cerebrale Parese en Ouders van kinderen Zonder Beperking
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEmpowerment, Cerebrale Parese, stress, coping stijl
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record