Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKnuiman, S.
dc.contributor.advisorMunsters, N.
dc.contributor.authorBurgers, H.P.L.
dc.date.accessioned2016-04-19T17:00:45Z
dc.date.available2016-04-19T17:00:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22161
dc.description.abstractJongeren in de residentiële jeugdzorg hebben vaak forse internaliserende en/of externaliserende gedragsproblematiek. Dergelijk gedrag kan voor pedagogisch medewerkers emotioneel belastend zijn. Een hoge mate van zelfregulatie kan bijdragen aan het reguleren van dergelijke emoties en kan bijdragen aan een afname van emoties van het kind, co-regulatie genaamd. Om de mate van zelfregulatie van pedagogisch medewerkers te vergroten heeft jeugdzorgorganisatie Juzt de training ‘Kalm Brein’ ontwikkeld. Het doel van deze pilot-studie is om te onderzoeken in hoeverre ‘Kalm Brein’ de mate van zelfregulatie beïnvloedt en of er sprake is van een modererend effect van geslacht. Methode: De data bestaat uit tien pedagogisch medewerkers, waaronder negen vrouwen en een man. Om de mate van zelfregulatie van de pedagogisch medewerkers te meten is de ‘Difficulties in Emotion and Self-regulation’ vragenlijst gebruikt. Vijf weken na de voormeting vond de nameting plaats. Resultaten: De mate van zelfregulatie van de onderzochte groep pedagogisch medewerkers blijkt na de training significant verbeterd ten opzichte van voor de training. Daarnaast blijken mannen of vrouwen niet meer te profiteren van de training. Verder blijken mannen en vrouwen niet significant te verschillen in de mate van zelfregulatie na het volgen van de training ‘Kalm Brein’. Conclusie: Deze pilot-studie is een eerste aanzet in het onderzoek naar de effectiviteit van ‘Kalm Brein’. Hoewel de steekproef klein is, zijn er echter aanwijzingen dat de training effectief zou kunnen zijn. De training zou daarom in de praktijk geïmplementeerd kunnen worden. Vervolgonderzoek, met een grotere steekproef en meerdere meetmomenten, is echter noodzakelijk.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent841945
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen Kalm Brein door Zelfregulatie: Een Pilot-Onderzoek naar de Mate van Zelfregulatie van Pedagogisch Medewerkers voor en na het Volgen van de Zelfregulatietraining ‘Kalm Brein’
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsZelfregulatie; co-regulatie; pedagogisch medewerkers; ‘Kalm Brein’; geslacht.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record