Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBuist, K. L.
dc.contributor.authorSmit, B.C.M.
dc.date.accessioned2016-04-01T17:00:33Z
dc.date.available2016-04-01T17:00:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22120
dc.description.abstractIntroductie In dit onderzoek is het verband tussen persoonlijkheid en conflict in broer/zus-relaties onderzocht en of er een verschil is tussen homogene en heterogene paren. Verwacht werd dat positieve persoonlijkheidskenmerken (vriendelijkheid, emotionele stabiliteit, zorgvuldigheid en openheid voor ideeën) zouden samenhangen met minder conflict. Meer negatieve of ambigue persoonlijkheidkenmerken (extraversie) zouden samenhangen met meer conflict. Methode Er hebben 886 brugklassers (N=427 jongens en N=459 meisjes), vragenlijsten ingevuld met vragen over hun persoonlijkheid (QBF) en over de mate van conflict (SRQ) in hun broer/zus-relaties. Resultaten De vijf persoonlijkheidskenmerken verklaarden samen 8,5% van het conflict in broer/zus-relaties. Tegen de verwachting in hing extraversie niet significant samen met conflict. Vriendelijkheid, zorgvuldigheid en emotionele stabiliteit bleken alle drie persoonlijkheidskenmerken die, volgens de verwachtingen, een negatief verband hadden met conflict. Tegen de verwachting in bleek openheid van ideeën positief samen te hangen met conflict. Om te onderzoeken of er een verschil is tussen homogene en heterogene broer/zus-paren zijn er interactie-effecten toegevoegd aan de regressieanalyse. Tegen de verwachting in werd het verband tussen persoonlijkheidskenmerken en conflict niet significant gemodereerd door seksecombinatie. Discussie Verschillende verklaringen worden gegeven voor het vinden van de resultaten. Voor een meer efficiënte preventie en begeleiding is deze kennis van deze voorspellers van conflict in de broer/zus-relatie van adolescenten van belang.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent327589
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePersoonlijkheid en Conflict in Broer/Zus–Relaties van Adolescenten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspersonality traits, Big Five, Conflict, gender combination
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record