dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Blom, E | |
dc.contributor.advisor | Karremans, L | |
dc.contributor.author | Spoel, J.L. van der | |
dc.date.accessioned | 2016-03-23T18:00:27Z | |
dc.date.available | 2016-03-23T18:00:27Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22087 | |
dc.description.abstract | Eerder onderzoek laat zien dat tweetalige kinderen een voordeel lijken te hebben bij werkgeheugentaken waar een grote mate van executieve controle nodig is. Voor inhibitie is ook executieve controle vereist waardoor verwacht wordt dat tweetalige kinderen ook op inhibitietaken beter presteren. Daarnaast zou, door de aanwezige relatie tussen taalvaardigheid en executief functioneren, verwacht worden dat tweetalige kinderen met een hoge taalvaardigheid in beide talen beter presteren op taken waar executieve controle wordt gebruikt dan kinderen met een lage taalvaardigheid in één of beide talen. De bestaande literatuur geeft hier echter geen uitsluitsel over. In het huidige onderzoek wordt executieve controle gemeten met een viertal inhibitie- en werkgeheugentaken bij 34 eentalige Nederlandse kinderen (M = 81.7 mnd.) en 55 Nederlands-Poolse tweetalige kinderen (M = 82.6 mnd.). Het werkgeheugen is gemeten met de Dot Matrix en Digit Span. Beide taken bestonden uit een simpele en een complexe conditie. Verwacht werd dat tweetalige kinderen een hogere score zouden hebben op de complexe werkgeheugentaken. Inhibitie is gemeten met de Flankertaak en Sky Search. Hierbij werd verwacht dat tweetalige kinderen een kortere reactietijd hadden op incongruente condities van de Flankertaak en een lagere aandachtscore hadden op de Sky Search. De resultaten laten zien dat tweetalige kinderen geen voordeel hebben op het gebied van executieve controle. Kinderen met een lage Nederlandse en Poolse taalvaardigheid presteerden daarnaast slechter op complexe werkgeheugentaken dan kinderen met een hoge Nederlandse en/of Poolse taalvaardigheid. Discrepantie met eerdere onderzoeken kan mogelijk worden verklaard door het verschil in leeftijd tussen de kinderen uit het huidige onderzoek en uit eerdere onderzoeken. Vervolg onderzoek is nodig om de rol van taalvaardigheid op executieve controle te bekijken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 331685 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De Invloed van Tweetaligheid en Taalvaardigheid op Executieve Controle bij Kinderen | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Tweetaligheid; Kinderen; Executieve controle; Executief functioneren; Werkgeheugen; Inhibitie; Taalvaardigheid | |
dc.subject.courseuu | Neuropsychologie | |