Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDen Ouden, dr. J. N.
dc.contributor.authorKrielaart, L.X.
dc.date.accessioned2016-02-17T18:00:36Z
dc.date.available2016-02-17T18:00:36Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21817
dc.description.abstractIn het verleden zijn er veel onderzoeken gewijd aan stijlaanpassingen in SMS-berichten. In dit experimentele onderzoek is echter gekeken naar stijlaanpassingen in WhatsApp-berichten. Er is gekeken naar de relatie tussen sekse, sociale afstand en mate van inbreuk en het aantal stijlaanpassingen in de aanhef, afsluiting, bodytekst en het hele bericht. Het onderzoek is afgenomen bij acht havo klassen verspreid over twee scholen. Op basis van de vier schrijftaken die zij kregen is het onderzochte corpus tot stand gekomen. De vier schrijftaken varieerden onderling in ontvanger en in de mate van inbreuk. Uit het onderzoek is gebleken dat meisjes meer worden beïnvloed door ontvanger en inbreuk dan jongens. De berichten van meisjes bevatten minder stijlaanpassingen naarmate de sociale afstand tussen zender en ontvanger groter was. De invloed van inbreuk was minder eenduidig. Meisjes gebruikten meer stijlaanpassingen in verzoeken. Bij jongens interacteerde inbreuk met ontvanger.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent861834
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWhatsApp! met taalgebruik? Onderzoek naar stijlaanpassingen in WhatsApp-berichten
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWhatsApp or stijlaanpassingen or jongerentaal or textspeak or textism
dc.subject.courseuuCommunicatie en Organisatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record