Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOudgenoeg-Paz, O.
dc.contributor.authorRooij, S.J.M. van
dc.date.accessioned2016-02-16T18:00:41Z
dc.date.available2016-02-16T18:00:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21811
dc.description.abstractInleiding: Ouders hebben invloed op de motorische ontwikkeling van hun baby doordat zij de bewegingsmogelijkheden van hun kind kunnen stimuleren of juist beperken. De cognities van ouders over motorische stimulatie kunnen bepalen in welke mate ouders de motorische ontwikkeling stimuleren. Deze studie onderzoekt of het verband tussen ouderlijke cognities en het stimuleren van motoriek wordt gemodereerd door de huidige motorische ontwikkeling van de baby. Een positief verband wordt verwacht bij baby's met een langzamere motorische ontwikkeling vergeleken met leeftijdsgenoten. Methode: Ouderstellen met een eerst geboren kind (N = 173, leeftijd 2-7 maanden) vulden twee online vragenlijsten in over de mate waarin zij de motoriek van hun baby stimuleren en over cognities van ouders onderverdeeld in ‘cognities over stimulatie’ en ‘cognities over het gebruik van informatiebronnen’. Resultaten: Multiple regressieanalyses tonen geen bewijs voor een verband tussen ouderlijke cognities als voorspeller voor stimulatie door ouders. Er is wel bewijs gevonden dat dit verband deels gemodereerd wordt door de motorische ontwikkeling van een baby. De motorische ontwikkeling modereert alleen het verband tussen ‘ouderlijke cognities over gebruik van informatiebronnen’ en ‘mate van ouderstimulatie’ en niet het verband tussen ‘ouderlijke cognities over stimulatie’ en ‘mate van ouderstimulatie’. Hoe hoger de score op de motorische ontwikkeling, hoe negatiever het verband wordt. Hoe lager de score, hoe positiever het verband wordt. Conclusie: Het verband tussen ouderlijke cognities en stimulatie door ouders is niet eenvoudig omdat de motorische ontwikkeling dit verband beïnvloedt. Verder onderzoek is nodig om uit te wijzen of ook andere factoren dit verband beïnvloeden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent262299
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMotorische Ontwikkeling als Moderator in de Relatie tussen Ouderlijke Cognities en Stimulatie van Baby’s
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsouderlijke cognities; stimulatie; motoriek; baby’s
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record