Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.H.
dc.contributor.advisorHoogmoed, A.H. van
dc.contributor.authorKraan, C.
dc.date.accessioned2016-02-16T18:00:39Z
dc.date.available2016-02-16T18:00:39Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21806
dc.description.abstractAlhoewel het belang van het werkgeheugen voor de rekenvaardigheid is vastgesteld, is hier geen eenduidige verklaring voor. Dit onderzoek heeft onderzocht welke invloed de werkgeheugentraining Jungle Memory heeft op de werkgeheugencapaciteit en automatisering van rekenen. Bij 39 kinderen van 9 tot 12 jaar met rekenproblemen is op 14 basisscholen data verzameld via werkgeheugentaken en de TTR. Bij 20 kinderen is de werkgeheugentraining ‘Jungle Memory’ doorlopen. De data is geanalyseerd met drie RM-ANOVA analyses. Er zijn geen significante resultaten gevonden van de werkgeheugentraining op het verbaal en visueel-ruimtelijk werkgeheugen en automatisering van rekenen. Kinderen die de werkgeheugentraining hebben gevolgd laten geen significante verbeteringen zien op het verbaal en visueel-ruimtelijk werkgeheugen en automatisering van rekenen. Aanbevelingen richten zich op nader onderzoek naar de rol van leeftijd binnen de werkgeheugenfuncties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent337519
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWerkgeheugentraining bij kinderen met rekenproblemen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRekenproblemen; werkgeheugentraining; verbaal en visueel-ruimtelijk werkgeheugen; automatisering van rekenen.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record