Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLuit, H. van
dc.contributor.advisorVen, S. van der
dc.contributor.authorCrommentuijn, E.M.P.
dc.date.accessioned2016-02-15T18:00:33Z
dc.date.available2016-02-15T18:00:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21797
dc.description.abstractRekenen is een cognitief uitdagend onderwerp en voor diverse aspecten in het leven van groot belang. Kinderen die omgaan met rekenkundige informatie kunnen angst ervaren. Stress is een onderliggende factor die ten grondslag kan liggen aan rekenangst. Het doel van dit onderzoek is te meten of er sekseverschillen bestaan tussen gerapporteerde en fysiologische stress binnen drie verschillende rekentaken. Nagegaan wordt of er sprake is van samenhang tussen de gerapporteerde en de fysiologische stress en of er verschillen in stress tussen drie rekentaken zijn. Methode: 84 kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Gedurende een onderzoeksochtend is ieder kind aangesloten op het VU-AMS apparaat en is het fysiologische stressniveau gemeten. De kinderen hebben drie rekentaken gemaakt en na elke taak aangegeven hoeveel stress zij hebben ervaren tijdens het maken van de taak. Resultaten: Uit de data-analyse blijkt dat tussen de fysiologische stress op de rekentaken 1, 2 en 3 en de gerapporteerde stress op rekentaak 3 samenhang bestaat. Met een ANOVA is een hogere fysiologische stress op rekentaak 1 gevonden; er zijn geen verschillen in gerapporteerde stress tussen rekentaken gemeten. Jongens hebben een hogere hartslag dan meisjes op rekentaak 1, maar in gerapporteerde stress is dit verschil niet gevonden. Conclusie: De hogere hartslag op rekentaak 1 kan te maken hebben met de afnamevolgorde van de rekentaken. De samenhang tussen gerapporteerde stress op rekentaak 3 en fysiologische stress op rekentaken 1, 2 en 3 heeft wellicht met de tijdsdruk van rekentaak 3 te maken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent179694
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verschil in fysiologische en gerapporteerde stress tussen jongens en meisjes tijdens rekenen onder tijdsdruk
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsrekentaken, stress, tijdsdruk, gerapporteerde stress, fysiologische stress
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record