Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLinders, Y.F.M.
dc.contributor.authorBoonstra, B.F.
dc.date.accessioned2016-02-03T18:00:29Z
dc.date.available2016-02-03T18:00:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21776
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt gekeken naar de invloed van stakeholderbetrokkenheid op hoe een organisatie en crisis door deze stakeholders gezien worden. Ook wordt de effectiviteit van de door de NAM gebruikte crisiscommunicatiestrategie, compensation, getoetst door deze tegenover information only te zetten. Dit wordt gedaan aan de hand van experimenteel onderzoek in de vorm van een survey. Er is sprake van een 2x2 design met betrokkenheid (meer betrokken/minder betrokken) en crisisresponsstrategie (compensation/information only) als onafhankelijke variabelen. Eerder onderzoek wijst uit dat de mate van betrokkenheid van stakeholders bij een crisis invloed heeft op de manier waarop informatie betreffende de crisis verwerkt wordt. Betrokken stakeholders zijn meer gemotiveerd om een mening te vormen over het incident en de organisatie dan minder betrokken stakeholders. Dit heeft tot gevolg dat meer betrokken stakeholders de crisis zien als ernstiger, ze schrijven meer crisisverantwoordelijkheid toe aan de betreffende organisatie, ze voelen meer woede en ze waarderen het imago van de organisatie lager. De resultaten in dit onderzoek ondersteunen grotendeels de theorie. Wat betreft de invloed van strategie op imago zijn geen significante resultaten gevonden. De uitkomsten van dit onderzoek op het gebied van stakeholderbetrokkenheid en crisisverantwoordelijkheid bieden mogelijkheden voor vervolgonderzoek dat uit zou kunnen wijzen dat betrokkenheid meegenomen moet worden bij het indelen van crisistypes in SCCT.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent249365
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Nederlandse Aardolie Maatschappij in crisis: Een experimenteel onderzoek naar het effect van stakeholderbetrokkenheid en crisisresponsstrategie op het imago van de NAM
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscrisis, crisisresponsstrategie, crisiscommunicatie, compensation, information only, imago, stakeholderbetrokkenheid, stakeholder, betrokkenheid, SCCT, Situational Crisis Communication Theory, NAM, Nederlandse Aardolie Maatschappij
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record