Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorde Vries, I.O.
dc.contributor.authorWagtelenberg, R.
dc.date.accessioned2016-01-27T18:00:41Z
dc.date.available2016-01-27T18:00:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21744
dc.description.abstractRepresentaties van homoseksuelen op populaire media zijn, sinds hun opkomst in de jaren vijftig, steeds diverser geworden. Tegelijkertijd zijn deze representaties ook stereotyperender en zelfs clownesk geworden omdat ze een bepaalde functie kennen binnen een verhaal en daardoor bepaalde eigenschappen worden uitvergroot. Deze representaties bepalen voor een groot deel de sociale identiteit van deze groep; de manier waarop de hegemoniale samenleving homoseksuelen ziet. Door een overzicht te geven van theorieën over subculturen en identiteitsconstructie wordt in dit onderzoek een raamwerk gecreëerd waarmee de online zelfrepresentatie van homoseksuelen op Gay.nl kan worden geanalyseerd. Deze zelfrepresentatie legt veel minder nadruk op de homoseksualiteit dan een representatie in populaire media. Gebruikers houden in hun representatie weinig rekening met hun homoseksualiteit en de bijbehorende normen en waarden, praktijken, stijlen. Ze komen voornamelijk op Gay.nl om mensen met dezelfde, seksuele geaardheid te vinden. Waar homoseksualiteit in populaire media een hoofdrol heeft, heeft het bij zelfrepresentaties slechts een bijrol. Door een online platform te onderzoeken wordt er een andere invalshoek gebruikt om een bepaalde sociale context te schetsen. Een virtuele etnografie van profielen op Gay.nl is een uitstekende manier om beter begrip te krijgen van de zelf-perceptie van homoseksuelen en hoe zij zich verhouden tot de maatschappij.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2363318
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBeing virtually gay: Een virtuele etnografie van ‘de’ online homoseksueel
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsrepresentatie, representation, identity, identiteit, subculture, subcultuur, virtual etnography, virtuele etnografie, gender
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record