Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Weelden, Lisanne
dc.contributor.authorKroon, M. de
dc.date.accessioned2016-01-26T18:00:43Z
dc.date.available2016-01-26T18:00:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21742
dc.description.abstractDe verwerking van informatie kan beïnvloed worden door verschillende factoren. Vooral bij het analyseren en interpreteren van informatie uit grafieken, is het van belang dat informatie op de juiste wijze gepresenteerd wordt, om de verwerking zo eenvoudig mogelijk te maken. In dit onderzoek is gekeken of de oriëntatie van een grafiek met tijdselementen van invloed is op de van verwerking van de informatie. Hierbij wordt onderzocht of een grafiek met een horizontaal georiënteerde tijdslijn eenvoudiger en sneller verwerkt wordt dan een grafiek met een verticaal georiënteerde tijdslijn. Daarnaast wordt onderzocht of een grafiek met een ongemarkeerde oriëntatie (waarbij geen bijzonderheden van toepassing zijn) sneller en eenvoudiger wordt verwerkt dan een grafiek met gemarkeerde oriëntatie (die tegen de verwachting van de lezer ingaat). Uit het onderzoek blijkt dat grafieken met een ongemarkeerde oriëntatie (die verwacht wordt) sneller worden verwerkt dan grafieken met een gemarkeerde oriëntatie (die niet verwacht wordt). De resultaten suggereren dat dit te maken heeft met conceptuele relaties die in ons geheugen plaatsvinden. Informatie die gekoppeld kan worden aan een bestaand concept, is eenvoudiger te verwerken dan informatie die compleet nieuw is.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent892482
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Richting van Tijd Onderzoek naar het Verschil in Verwerking Tussen Horizontale en Verticale Staafdiagrammen bij het Analyseren van Tijdseenheden
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgrafieken, verwerking, verwachting, oriëntatie, tijdslijnen, horizontaal, verticaal, conceptuele metaforen, cognitive load.
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record