Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNoordende, J. van 't
dc.contributor.advisorSchot, W.
dc.contributor.authorKetting, S.W.M.
dc.date.accessioned2015-09-10T17:00:51Z
dc.date.available2015-09-10T17:00:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21679
dc.description.abstractDoel: Het doel van dit onderzoek is om de invloed van motorische vaardigheden op voorbereidende rekenvaardigheden bij peuters te onderzoeken en de mogelijk mediërende rol van ruimtelijk inzicht te bekijken. Methode: Het onderzoek is uitgevoerd bij 49 kinderen. De kinderen zijn getest op de leeftijd van 18.76 maanden en 30.71 maanden. De motorische vaardigheden zijn gemeten met de Ages and Stages Questionnaire-3 (ASQ-3), het ruimtelijk inzicht met een vormenstoof en de voorbereidende rekenvaardigheden met het tellen van blokjes en het vergelijken van hoeveelheden. De data is door middel van enkelvoudige en meervoudige regressies geanalyseerd. Resultaten: Kleine tot medium effecten zijn gevonden tussen motorische vaardigheden en voorbereidende rekenvaardigheden en tussen motorische vaardigheden en ruimtelijk inzicht. Het ruimtelijk inzicht was geen mediërende factor. Tussen ruimtelijk inzicht en comparison werden kleine tot medium effecten gevonden. Conclusie: Binnen het onderzoek zijn geen relevante effecten gevonden van de motorische vaardigheden op de voorbereidende rekenvaardigheden. Ook zijn geen relevante effecten gevonden van het ruimtelijk inzicht op voorbereidende rekenvaardigheden. Wel kan met enige voorzichtigheid gezegd worden dat kinderen van 2,5 jaar met betere motorische vaardigheden, met name de grof motorische vaardigheden, een beter ruimtelijk inzicht hebben.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent576355
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Invloed van Motorische Vaardigheden en Ruimtelijk Inzicht op Voorbereidende Rekenvaardigheden bij Peuters
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmotorische vaardigheden; ruimtelijk inzicht; tellen; hoeveelheden vergelijken; peuters
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record