Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSlobbe, M.G. van
dc.contributor.advisorKnoppers, A.E.
dc.contributor.authorKoning, H.
dc.date.accessioned2016-01-08T18:00:42Z
dc.date.available2016-01-08T18:00:42Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21646
dc.description.abstractMet sportevenementen wordt tegenwoordig getracht maatschappelijke spin-off te creëren. Onder beleidsmakers, onderzoekers en sportbonden heerst een sterk geloof dat sportevenementen kunnen bijdragen aan maatschappelijke thema’s zoals sportparticipatie, innovatie en citymarketing. Causaliteit tussen een sportevenement en maatschappelijke effecten blijkt echter moeilijk aan te tonen. Dit onderzoek gaat in op de manier waarop sportevenementen maatschappelijk kunnen bijdragen en hoe onderzoek naar die spin-off kan worden uitgevoerd. Concluderend lijken sportevenementen te kunnen dienen als een soort hefboom: de mogelijkheden die een evenement met zich meebrengt worden dan gebruikt om bestaande beleidsdoelen te ondersteunen. Wel moeten sportevenementen niet als wondermiddel beschouwd worden: verwachtingen en doelstellingen moeten realistisch zijn. Evaluatieonderzoeken moeten zich richten op de doelstellingen van het evenement en door verschillende methoden te combineren kan causaliteit aannemelijk gemaakt worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1789106
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title(Het geloof in) de kracht van sportevenementen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssportevenementen, maatschappelijke spin-off, evaluatieonderzoeken, hefboomfunctie, betekenisgeving, machtsrelaties
dc.subject.courseuuSportbeleid en sportmanagement


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record