Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDortants, M.
dc.contributor.authorKoning, C.
dc.date.accessioned2016-01-08T18:00:34Z
dc.date.available2016-01-08T18:00:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21619
dc.description.abstractKennis en kennisdeling in de sport zijn hot items. Ook binnen de schaatssport. Voor talentontwikkeling is gebruik van kennis en het delen van kennis door trainer-coaches van essentieel belang volgens de KNSB. Met de implementatie van een nieuw talentontwikkelingsmodel met Regionale Talenten Centra (RTC’s) verwacht de KNSB dat kennis op een efficiëntere manier wordt gebruikt ten behoeve van de ontwikkeling van het talent. Het probleem is dat de KNSB onvoldoende zicht heeft op kennis en kennisdeling in de vernieuwde situatie van talentontwikkeling. Dit onderzoek zal meer inzicht verschaffen op het gebied van kennis en kennisdeling binnen het veld van de talentontwikkeling. De KNSB kan de resultaten van dit onderzoek gebruiken om beleid bij te sturen om talentontwikkeling te optimaliseren. In de literatuur zijn veel onderzoeken te vinden die zich richten op kennisdeling binnen organisaties en op welke manier kennis en kennisuitwisseling wordt ingezet door trainer-coaches in de sport. In dit onderzoek wordt het vraagstuk over kennis en kennisdeling bekeken vanuit de socioculturele theorie omdat dit een nieuw licht werpt op het gebruik van kennis en kennisdeling specifiek binnen de context van de sport. Het onderzoek heeft een interpretatief karakter. Dat wil zeggen dat er gezocht wordt naar betekenisconstructies. Dat is passend bij dit onderzoek, omdat de studie zich richt op de betekenissen die trainer-coaches geven aan kennis en kennisuitwisseling. Er is geen sprake van een vaststaande werkelijkheid. In het onderzoek is gebruik gemaakt van een case study, waarbij twee RTC’s zijn onderzocht. Met in totaal 11 respondenten uit beide RTC’s zijn diepte-interviews gehouden om empirische data te verkrijgen. De concepten van Bourdieu (1988) zijn toegepast om sociale interacties nader te bekijken. Volgens Bourdieu gaat het om de strijd binnen een veld, waarmee een bepaalde (machts)positie kan worden gewonnen. Sociale interacties zijn een gevolg van die strijd. In het veld brengt iedere partij kapitaal mee en is men er op uit om zoveel mogelijk kapitaal te verkrijgen. Kennis is een vorm van kapitaal. Daarbij komt dat de sport een competitie-element in zich heeft. In combinatie met de professionalisering van talentontwikkeling ontstaat er een veld waarin kennis wordt ingezet om macht te verkrijgen. Interne kennisdeling heeft een positief effect voor de positie van een organisatie, maar met externe kennisdeling wordt voorzichtig omgegaan om de machtspositie niet in gevaar te brengen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1200968
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe macht van kennis. Een kwalitatief onderzoek naar de betekenisgeving van trainer-coaches aan kennis en kennisdeling binnen de schaatssport.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordskennis, kennisdeling, macht, trainer-coaches, KNSB, RTC, Bourdieu
dc.subject.courseuuSportbeleid en sportmanagement


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record