dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Dortants, M. | |
dc.contributor.author | Koning, C. | |
dc.date.accessioned | 2016-01-08T18:00:34Z | |
dc.date.available | 2016-01-08T18:00:34Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21619 | |
dc.description.abstract | Kennis en kennisdeling in de sport zijn hot items. Ook binnen de schaatssport. Voor
talentontwikkeling is gebruik van kennis en het delen van kennis door trainer-coaches van essentieel
belang volgens de KNSB. Met de implementatie van een nieuw talentontwikkelingsmodel met
Regionale Talenten Centra (RTC’s) verwacht de KNSB dat kennis op een efficiëntere manier wordt
gebruikt ten behoeve van de ontwikkeling van het talent.
Het probleem is dat de KNSB onvoldoende zicht heeft op kennis en kennisdeling in de
vernieuwde situatie van talentontwikkeling. Dit onderzoek zal meer inzicht verschaffen op het gebied
van kennis en kennisdeling binnen het veld van de talentontwikkeling. De KNSB kan de resultaten van
dit onderzoek gebruiken om beleid bij te sturen om talentontwikkeling te optimaliseren.
In de literatuur zijn veel onderzoeken te vinden die zich richten op kennisdeling binnen
organisaties en op welke manier kennis en kennisuitwisseling wordt ingezet door trainer-coaches in
de sport. In dit onderzoek wordt het vraagstuk over kennis en kennisdeling bekeken vanuit de
socioculturele theorie omdat dit een nieuw licht werpt op het gebruik van kennis en kennisdeling
specifiek binnen de context van de sport.
Het onderzoek heeft een interpretatief karakter. Dat wil zeggen dat er gezocht wordt naar
betekenisconstructies. Dat is passend bij dit onderzoek, omdat de studie zich richt op de
betekenissen die trainer-coaches geven aan kennis en kennisuitwisseling. Er is geen sprake van een
vaststaande werkelijkheid. In het onderzoek is gebruik gemaakt van een case study, waarbij twee
RTC’s zijn onderzocht. Met in totaal 11 respondenten uit beide RTC’s zijn diepte-interviews gehouden
om empirische data te verkrijgen.
De concepten van Bourdieu (1988) zijn toegepast om sociale interacties nader te bekijken.
Volgens Bourdieu gaat het om de strijd binnen een veld, waarmee een bepaalde (machts)positie kan
worden gewonnen. Sociale interacties zijn een gevolg van die strijd. In het veld brengt iedere partij
kapitaal mee en is men er op uit om zoveel mogelijk kapitaal te verkrijgen. Kennis is een vorm van
kapitaal. Daarbij komt dat de sport een competitie-element in zich heeft. In combinatie met de
professionalisering van talentontwikkeling ontstaat er een veld waarin kennis wordt ingezet om
macht te verkrijgen. Interne kennisdeling heeft een positief effect voor de positie van een
organisatie, maar met externe kennisdeling wordt voorzichtig omgegaan om de machtspositie niet in
gevaar te brengen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1200968 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De macht van kennis. Een kwalitatief onderzoek naar de betekenisgeving van trainer-coaches aan kennis en kennisdeling binnen de schaatssport. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | kennis, kennisdeling, macht, trainer-coaches, KNSB, RTC, Bourdieu | |
dc.subject.courseuu | Sportbeleid en sportmanagement | |