dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Evers-Vermeul, J. | |
dc.contributor.advisor | Mak, W.M. | |
dc.contributor.author | Versteeg, M.L. | |
dc.date.accessioned | 2016-01-04T18:00:25Z | |
dc.date.available | 2016-01-04T18:00:25Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21588 | |
dc.description.abstract | Het gebruik van tablets op basisscholen is nog relatief nieuw. In dit onderzoek is daarom in opdracht van Uitgeverij Zwijsen op exploratieve wijze uitgezocht hoe de tablet wordt ingezet bij leren lezen in groep 3 van de twee basisscholen. Aan de hand van observaties en interviews is onderzocht hoe de leerlingen en leerkrachten met de tablet werken ten opzichte van papieren boeken, hoe zij het gebruik ervan ervaren en wat hun wensen zijn om digitaal lezen te optimaliseren. Uit de observaties en interviews is gebleken dat bijna alle leerlingen liever via een tablet lezen dan uit een papieren boek. Het is echter wel opgevallen dat leerlingen veel moeite hebben met het navigeren op de tablets en dat zij minder effectief lezen dan wanneer zij in een papieren boek lezen. Het blijkt dat leerlingen, ondanks dat zij hier moeite mee hebben, juist het navigeren op de tablet leuk vinden. De leerkrachten erkennen dat de leerlingen enthousiast worden van de tablet, maar vinden het zelf jammer dat deze voornamelijk gebruikt wordt tijdens een lees- of keuzemoment buiten de les om en niet tijdens de les zelf. Dit komt door het ontbreken van goede educatieve applicaties. De leerkrachten hopen dat die in de toekomst ontwikkeld gaan worden, zodat zij de tablet vaker tijdens hun lessen kunnen gebruiken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 622282 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Digitaal versus papier lezen in groep 3: Een exploratief onderzoek naar het gebruik van de tablet. | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |