Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDouglas, S.
dc.contributor.authorSluijs, A.N. van der
dc.date.accessioned2015-12-17T18:00:40Z
dc.date.available2015-12-17T18:00:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21508
dc.description.abstractOrganisatorische prestaties zijn in de afgelopen decennia steeds belangrijker geworden binnen het Openbaar Ministerie. Daarom zijn ‘bedrijfsmatige’ instrumenten zoals prestatiemanagement geïntroduceerd om deze prestaties te volgen en te beïnvloeden. Deze instrumenten gaan echter uit van een systeemmodel dat niet goed aansluit bij de aard van professionele werkzaamheden. Hierdoor ontstaat spanning met het professionele werk. Verschillende auteurs hebben daarom nagedacht over manieren om het prestatiemanagement te verbinden met het professionele werk. Uit de bijdrages van deze auteurs wordt echter niet duidelijk of verbinding in de dagelijkse praktijk één of meerdere vormen kan aannemen. In dit onderzoek is daarom de vraag gesteld op welke manieren prestatiemanagement met professioneel werk kunnen worden verbonden. Het antwoord op deze vraag is gezocht in twee arrondissementsparketten van het Openbaar Ministerie, parket Midden-Nederland en parket Oost-Nederland, aan de hand van participatieve observaties en 14 verdiepende interviews. In deze parketten wordt op eigen wijze vorm gegeven aan het prestatiemanagement. De respondenten in Midden-Nederland geven aan het sturen op prestaties erg belangrijk te vinden, maar benadrukken ook dat prestatiemanagement zeker niet de hele werkelijkheid in cijfers vangt. Prestatiemanagement moet daarom niet als zaligmakend worden beschouwd, maar als een belangrijk instrument naast andere sturingsinstrumenten. In het parket worden prestaties vooral op parket- breed niveau gevolgd en is gekozen om de meeste prestatieafspraken niet door te vertalen naar afdelingen, teams of individuele professionals. Bij enkele thema’s wordt dit wel gedaan, maar worden in de gesprekken met professionals bewust geen cijfers gecommuniceerd. Prestaties worden daarmee vooral op indirecte wijze beïnvloed. Leidinggevenden in Midden-Nederland vertrouwen hierbij erg op de bevlogenheid en betrokkenheid van de professionals. In Oost-Nederland wordt een andere betekenis gegeven aan het prestatiemanagement. Hier vinden leidinggevenden de prestatieafspraken heel belangrijk en wordt aan de hand van dit prestatiemanagement graag verantwoording afgelegd aan de landelijke leiding. De wens om bij te dragen aan de prestaties van het bredere concern wordt in de interviews duidelijk uitgesproken. Met het prestatiemanagement wordt in Oost-Nederland geprobeerd de professionele werkelijkheid, ook al is deze complex, zo goed mogelijk te vangen. Met alle afdelingen, teams en individuele medewerkers worden aan het begin van het jaar afspraken gemaakt over hun bijdrage aan de parket-brede prestaties. Deze afspraken worden gedurende het jaar gemonitord in voortgangsgesprekken en tegen het einde van het jaar wordt hierover verantwoording afgelegd in het functioneringsgesprek. In het onderzoek komt naar voren dat de twee parketten een andere betekenis geven aan het prestatiemanagement, maar dat in beide parketten wel verbinding wordt gelegd met het professionele werk. Er zijn dan ook meerdere vormen van verbinding mogelijk tussen prestatiemanagement en de professionele uitvoering. Het onderzoek laat zien dat de verhouding tussen de professionele- en prestatielogica in de organisatie de vorm van de verbinding bepaald. In Midden-Nederland wordt vooral de professionele logica als uitgangspunt genomen en wordt vanwege de complexiteit van het professionele werk gekozen om prestaties niet door te vertalen binnen de organisatie. De professional wordt vooral aangesproken op zijn professionaliteit. Tegelijkertijd vindt er op parket-breed niveau wel sturing plaats op prestaties. Het prestatiemanagement krijgt daarmee een ondersteunend karakter. In Oost-Nederland is de verhouding in logica’s anders. Daar wordt, ook al is het werk complex, gekozen om de prestaties binnen de organisatie door te vertalen en professionals hierop aan te sturen. De prestatielogica is hiermee leidend. Bij deze vertaling en bij de aansturing van professionals wordt vervolgens wel weer rekening gehouden met de professionaliteit van het werk.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2280881
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleProfessionele complexiteit eenvoudig gemanaged: een onderzoek naar het verbinden van prestatiemanagement met professioneel werk
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsprestatiemanagement, planning & control, professionals, professioneel werk, Openbaar Ministerie, verbinden, verbinding
dc.subject.courseuuPubliek management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record