Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorClaringbould, I.
dc.contributor.authorBiggelaar, A.L.P. den
dc.date.accessioned2015-12-17T18:00:35Z
dc.date.available2015-12-17T18:00:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21496
dc.description.abstractDe resultaten van deze casestudy zijn aan de hand van drie concepten van Bourdieu (Jenkins 1992; Pels, 1989): habitus, veld en position taking ingedeeld. Zo ontstaat inzicht in gebeurtenissen en gedrag, position taking, wat bijdraagt aan (on)veiligheid in het veld: de hockeyvereniging. Mensen misdragen zich op een andere vereniging eerder dan op de eigen club. Er is in mindere mate een gevoel dat er een voorbeeldfunctie dient te worden vervuld. Tevens toont het onderzoek inzicht in de opvatting (habitus) van betrokkenen: wat de een acceptabel vindt, kan een ander als ongewenst zien, zoals het opzettelijk maken van een overtreding om een doelpunt te voorkomen. Sportiviteit wordt door betrokkenen beschouwd als een respectvolle omgang met teamgenoten, tegenstander en scheidsrechters, ongeacht het verloop en de uitslag van een wedstrijd. Het schudden van de hand van de tegenstander na de wedstrijd en iemand overeind helpen, zijn voorbeelden van sportief gedrag op het speelveld. Sportiviteit draagt bij aan een prettig sportklimaat en bevordert gewenst gedrag. Betrokkenen vinden dat plezier, inzet en samenspel bij ouders voorop moeten staan en zien graag dat ouders komen kijken bij wedstrijden en op een positieve manier aanmoedigen. Ouders hebben de taak om het kind te leren dat plezier belangrijker is dan winnen. Het is wenselijk wanneer ouders indien nodig corrigerend optreden en kunnen zo gewenst gedrag stimuleren. Ongewenst gedrag van ouders is respectloos gedrag zoals schelden, schreeuwen, iemand afkraken, boos worden, geweld gebruiken en slecht omgaan met verlies. Ouders kunnen totaal niet of te veel betrokken zijn bij het sportende kind en zich met het spel bemoeien, bijvoorbeeld door het geven van tactische aanwijzingen. Ongewenst gedrag van ouders werkt een negatieve sfeer en het ontstaan van meer ongewenst gedrag in de hand. Vrijwel alle betrokkenen vinden dat het gedrag van ouders langs de lijn meevalt, toch komt in ieder interview ongewenst gedrag van ouders naar voren. De voornaamste reden hiervan is de (te) hoge verwachtingen van ouders van de prestaties van het kind, wat zich uit in bemoeigedrag met de coach of het spel. Soms reageren ouders heftiger dan het kind, zoals bij een valpartij, het al dan niet halen van een selectie of op het aantal speelminuten. Ook de persoonlijkheid en opvoeding kan een rol spelen in gedrag van ouders. gewenst gedrag van ouders. Er zijn verschillen voorkomen. Moeders houden zich doorgaans op de achtergrond, kletsen met andere in gedrag van vaders en moeders. Vaders zijn direct, bemoeien zich met het spel en gebruiken soms hun fysieke moeders en bemoeien zich niet met het spel. Geïnterviewden zijn kritischer op het gedrag van anderen dan op het eigen gedrag. Gedrag en sfeer werken aanstekelijk, zowel in positieve als in negatieve zin. Ouders vervullen een voorbeeldfunctie en kunnen met hun gedrag de sfeer beïnvloeden. Wanneer ouders meer verantwoordelijkheid nemen en gewenst gedrag vertonen, kunnen andere mensen worden meegetrokken in het positieve gedrag, wat een gunstige invloed heeft op de sfeer en gedrag van anderen. Het is wenselijk als ouders elkaar aanspreken en waar nodig corrigeren op gedrag, wat nu vooral door bestuursleden gebeurt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1398555
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWelke betekenis geven betrokkenen bij een hockeyvereniging aan het gedrag van ouders langs de lijn?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBetekenisgeving Gedrag Ouders Sportwedstrijden
dc.subject.courseuuSportbeleid en sportmanagement


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record