Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoster, M.
dc.contributor.authorMink, R.S.
dc.date.accessioned2015-12-17T18:00:33Z
dc.date.available2015-12-17T18:00:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21493
dc.description.abstractDit onderzoeksrapport is het resultaat van een interpretatieve studie naar de organisatiecultuur van de regionale wegverkeersmanagement centrales Rhoon en Utrecht van Rijkswaterstaat. De organisatiecultuur van beide centrales is in kaart gebracht aan de hand van informele cultuurregels, de collectieve communicatiestijl en de rituelen. Deze drie aandachtsgebieden zijn tezamen de interactieve elementen van cultuur. De hoofdvraag die logischerwijs in deze studie centraal staat is als volgt geformuleerd: Hoe zijn de organisatieculturen van de regionale verkeersmanagement centrales Midden Nederland (Utrecht) en West Nederland Zuid (Rhoon) te karakteriseren aan de hand van interactieve cultuurelementen? Door middel van observaties, interviews en documentanalyse is opgemerkt dat beide centrales daadwerkelijk een eigenzinnige subcultuur kennen. Deze maken weer deel uit van het grotere organisatieonderdeel ‘verkeer- en watermanagement’ en de organisatie Rijkswaterstaat. De karakteriserende eigenschappen die hier debet aan zijn, zijn onder andere fysieke uitingen als uniformen en de opstelling van de centrale; de rolinvulling van de teamleider en coördinerend wegverkeersleider; het bovenmatig gebruik van e-mail in verband met de 24-uurs roosters; en rituelen als de overdracht, de briefing en het CWVL-overleg. Daar de cultuurelementen en de empirische cultuuraspecten van de centrales verweven zijn met elkaar; lijkt de spil van de complexe verbanden, de rolinvulling van de coördinerend wegverkeersleider te zijn. De wijze waarop deze is ingevuld heeft namelijk een weerklank op de manier waarop ‘de dingen gedaan worden’ in de regionale verkeersmanagement centrales van Rijkswaterstaat.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3702398
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe cultuur van verkeersmanagement
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCultuur, informele regels, cultuurregels, rituelen, communicatiestijl, interpretatief, kwalitatief, interactieve elementen,
dc.subject.courseuuOrganisaties, verandering en management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record