Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorD. Düring, P. Ziche
dc.contributor.authorBelkom, P.J.M. van
dc.date.accessioned2015-12-16T18:00:43Z
dc.date.available2015-12-16T18:00:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21481
dc.description.abstractEr bestaat geen onderzoeksconsensus over de aard van de filosofische bijdragen uit de vroege Duitse romantiek. Aan de ene kant wordt deze periode bijvoorbeeld als een tijdperk van ‘het gevoel’ weergegeven, aan de andere kant zijn er ook interpreten die wijzen op het rationele karakter van de vroege Duitse romantiek. In deze scriptie zal ik het oeuvre van Georg Friedrich Philipp Freiherr von Hardenberg (pseudoniem: Novalis, (1772-1801)) analyseren aan de hand van het voor Novalis zeer centraal staande begrip Bildung. Dit concept verzet zich tegen een indeling langs de lijnen van de gangbare interpretaties en leent zich wegens deze reden voor een meer inclusieve lezing van Novalis’ werken. In het begrip Bildung verschijnt de mens als een dynamisch en strevend wezen dat in de gemeenschap en in wisselwerking met de natuur tot een gelijkwichtige ontplooiing van ál haar faculteiten komt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent274257
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title"Leichtes Streben, schwebend leben": een meer integratieve lezing van Novalis' oeuvre aan de hand van diens Bildungsconcept
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNovalis, Bildung, Kant, Fichte, eenheid, Romantiek, antropologie, cultuurgeschiedenis, poëzie
dc.subject.courseuuWijsbegeerte


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record