Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMak, P
dc.contributor.authorSchuurman, R.
dc.date.accessioned2015-09-09T17:00:47Z
dc.date.available2015-09-09T17:00:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21468
dc.description.abstractEr wordt veel aandacht besteed aan begrijpend lezen op middelbare scholen. De eindexamens Nederlands, maar ook Engels, Frans en Duits, zijn hierop gebaseerd. Toch heerst er een vrij negatieve attitude omtrent begrijpend lezen en vinden veel leerlingen het moeilijk. Een belangrijke strategie om het niveau van begrijpend lezen te verhogen, is het activeren van voorkennis. In deze analyse is de invloed van (de manier van) voorkennis activeren op tekstbegrip onderzocht. Uit voorgaande onderzoeken is meermaals gebleken dat het activeren van voorkennis het tekstbegrip positief beïnvloedt. Deze onderzoeken betroffen verschillende manieren van voorkennis activeren. In dit onderzoek is gekeken naar voorkennis activeren door middel van een mindmap, op twee manieren, namelijk: individueel en in groepjes. Twee derde klassen van het Gymnasium Camphusianum hebben deelgenomen aan het onderzoek, waarbij de leerlingen willekeurig verdeeld werden in drie groepen. Eén groep activeerde voorkennis individueel, de andere in groepjes en de laatste groep, de controlegroep, activeerde geen voorkennis. Het activeren van voorkennis bleek, op beide manieren, geen invloed te hebben op het tekstbegrip van de lezer. Wel of geen voorkennis en individueel of in groepjes, maakte voor het resultaat op de begrijpend lezen toets niet uit. Ook is gekeken naar de invloed op de benodigde tijd voor het maken van de toets. Ook hierop bleek het activeren van voorkennis geen invloed uit te oefenen. Bij de voorgaande onderzoeken, werd meestal gekeken naar beginnende lezers of lezers van een iets lager niveau. Een mogelijke verklaring voor de resultaten kan zijn dat deze leerlingen op een dusdanig niveau zitten, dat ze zelf voorkennis activeren of door middel van het doorzien van tekststructuren in staat zijn de tekst te begrijpen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent246800
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van voorkennis op tekstbegrip
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvoorkennis, tekstbegrip, mindmapping
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record