Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBeerkens, Dr. R. M.
dc.contributor.authorKieviet, L.
dc.date.accessioned2015-08-20T17:00:31Z
dc.date.available2015-08-20T17:00:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21138
dc.description.abstractTwee recente ontwikkelingen in het onderwijs hebben betrekking op het ‘competentiedenken’ en de integratie van ICT in opleidingen. Het competentiedenken is een algemene visie op het onderwijs dat zich richt op kennis, inzichten, vaardigheden, attitudes en kwaliteiten van leerlingen om juist te kunnen handelen in specifieke situaties. De integratie van ICT heeft geleid tot het ontwikkelen van een digitale didactiek. Deze didactiek beoogt meer aandacht voor e-learning, maar er is nog niet voldoende gekeken naar kennis en kunde. Naast deze twee ontwikkelingen in het onderwijs krijgt het Nederlands als tweede taal een steeds belangrijkere rol in Nederland. Het beheersen van het Nederlands is een voorwaarde voor succesvolle inburgering en het doel van inburgeren is meedoen in de samenleving, wat tevens adequaat communiceren behelst. Het doel van communicatie is interactie en voor interculturele interactie zijn interculturele communicatie competenties (ICCC) nodig. Er is gebrek aan wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit en vorm van het nieuwe digitale leren in het tweede-talenonderwijs. Door ICCC te combineren met competentiedenken in de digitale didactiek, onderzoekt deze masterthesis de aandacht voor interculturele communicatie competenties in open source NT2 e-learning methodes. Met behulp van een leerstofanalyse is aangetoond dat aandacht voor ICCC voorkomt in twee NT2 e-learning methodes: het NEVA project en oefenen.nl. Het onderzoek vertrekt vanuit twee invalshoeken. Enerzijds is gekeken naar de aandacht voor ICCC in e-learning methodes. Anderzijds is een mogelijk verschil met betrekking tot deze aandacht tussen de twee methodes onderzocht. Dit onderzoek wijst uit dat Nederlandstalige open source NT2 e-learning methodes aandacht besteden aan de ICCC: kennis, houding en waardes en vaardigheden. De lesmodules besteden meer aandacht aan de ICCC kennis en houding en waardes dan aan vaardigheden. Het beginnersniveau van de lesmodules verklaart dit verschil. Het verschil in doel en doelgroep tussen de methodes verklaart waarom NEVA meer aandacht besteedt aan kennis en houding en waardes dan oefenen.nl en oefenen.nl meer aan vaardigheden dan NEVA.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1645494
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIntercultureel communicatief. Een onderzoek naar interculturele communicatie competenties in Nederlandstalige open source NT2 e-learning methodes
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIntercultureel, Communicatie, Nederlands als tweede taal, Competentiedenken, Digitale didactiek, E-learning.
dc.subject.courseuuInterculturele Communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record