dc.description.abstract | Het begrijpen van teksten is een belangrijke kwaliteit tijdens een schoolcarrière. Scholieren moeten veel teksten lezen, die ze soms niet interessant vinden. Bijna een kwart van de vmbo-brugklassers scoort onvoldoende op tekstbegrip (Hacquebord, 2007). Het tekstbegrip kan verbeterd worden door de aanwezigheid van signaalwoorden als omdat en daardoor in een tekst (Britton & Gülgöz, 1991; Mills & Just, 1994; Sanders, 2001; Van Silfhout, 2014). In dit artikel wordt onderzocht of de aanwezigheid van signaalwoorden hetzelfde effect op tekstbegrip heeft als de lezers wél of niet geïnteresseerd zijn in het onderwerp van een tekst. Er wordt een onderzoek beschreven dat onder dertig vmbo-tl-scholieren is afgenomen. De scholieren kregen twee teksten te lezen, waarbij werd verwacht dat de jongens geïnteresseerd zouden zijn in het ene onderwerp en de meisjes in het andere. Ook de aanwezigheid van signaalwoorden in de tekst werd gemanipuleerd. De scholieren gaven in de opdracht aan hoeveel interesse ze hadden in het onderwerp van de tekst en maakten begripsvragen door middel van het invullen van een schemataak. Uit het experiment bleken geen significante hoofd- of interactie-effecten van interesse in het tekstonderwerp en de aanwezigheid van signaalwoorden op tekstbegrip. Individuele interesse in het onderwerp van een tekst beïnvloedt de rol van signaalwoorden op tekstbegrip dus niet. De validiteit van de resultaten is echter beperkt door een aantal omstandigheden en fouten in het onderzoek. De teksten waren bijvoorbeeld geschreven op het niveau van brugklassers, maar het experiment werd afgenomen bij een derde klas. | |