Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermande, M.
dc.contributor.authorGiessen, R.J. van de
dc.date.accessioned2015-08-17T17:00:40Z
dc.date.available2015-08-17T17:00:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21068
dc.description.abstractEen hoge sociale status en positie is belangrijk voor adolescenten, aangezien dit opnieuw wordt vastgesteld wanneer kinderen naar de brugklas gaan. Volgens de Resource Control Theory (RCT; Hawley, 1999) slagen jeugdigen, die zowel agressieve als coöperatieve strategieën toepassen om status en een goede positie te verkrijgen, daar het beste in. Bovendien zouden deze ‘bistrategen’ sociaal aantrekkelijk zijn en over goede psychosociale vaardigheden beschikken. Toetsing van deze veronderstellingen stonden in dit onderzoek centraal, waarbij de bistrategen zijn vergeleken met non-controllers (die weinig gebruik maken van strategieën) en typicals (gemiddelde kinderen). Uit huidig onderzoek is gebleken dat bistrategen een hoge positie in de klas hebben, maar niet sociaal geaccepteerd worden door hun leeftijdsgenoten. Daarnaast beschikken zij over minder intrapersoonlijke vaardigheden dan non-controllers en typicals. Bistrategen maken, hoewel niet significant, wel meer gebruik van sociale manipulatie dan non-controllers. Dit betekent dat zij goed zijn in sociale dominantie, maar in werkelijkheid niet geliefd zijn bij hun leeftijdsgenoten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent178095
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSociale dominantie en intrapersoonlijke vaardigheden
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsResource control, perceived popularity, peer regard, intrapersoonlijke vaardigeden, sociale manipulatie, bistrategen, non-controllers en typicals.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record