Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNoordende, J.E. van 't
dc.contributor.advisorSchot, W.
dc.contributor.authorBenthem, E.M. van
dc.date.accessioned2015-08-13T17:00:41Z
dc.date.available2015-08-13T17:00:41Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21046
dc.description.abstractDoel: Het doel van dit onderzoek was nagaan of er een verband is tussen objectexploratie en voorbereidende rekenvaardigheden bij peuters. Daarnaast is onderzocht hoe objectexploratie zich ontwikkelt in het tweede en derde levensjaar. Methode: Aan dit onderzoek hebben 43 kinderen meegedaan. Zij zijn getest op de leeftijd van 1.25 jaar (SD = 0.02) en 2.56 jaar (SD = 0.05). Bij objectexploratie is gekeken naar de hoeveelheid en diversiteit exploratie. Bij voorbereidende rekenvaardigheden is gekeken naar tellen en hoeveelheden vergelijken. Door middel van een MANOVA voor herhaalde metingen is de ontwikkeling van objectexploratie onderzocht. Het verband tussen objectexploratie en voorbereidende rekenvaardigheden is onderzocht door middel van meervoudige regressieanalyses. Resultaten: Kinderen van 2.5 jaar laten, in vergelijking met toen ze 1 jaar waren, meer (verschillende) handelingen zien met gecombineerde objecten en minder (verschillende) handelingen met losse objecten. Daarnaast blijkt dat hoe meer kinderen op 1-jarige leeftijd met één object exploreren, hoe beter zij kunnen tellen als ze 2.5 jaar zijn. Ook zijn verschillende kleine tot medium effecten van objectexploratie op voorbereidende rekenvaardigheden gevonden. Deze effecten bleken echter niet significant. Discussie: Er zijn aanwijzingen gevonden dat objectexploratie van invloed is op voorbereidende rekenvaardigheden. Verder onderzoek is nodig om het verband nader te onderzoeken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent262255
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Verband tussen Objectexploratie en Voorbereidende Rekenvaardigheden bij Peuters
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsobjectexploratie; tellen; hoeveelheden vergelijken; peuters
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record