Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCreyghton, C.
dc.contributor.authorHam, J. van den
dc.date.accessioned2015-08-13T17:00:30Z
dc.date.available2015-08-13T17:00:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21036
dc.description.abstractEen paper over de rol van geluid (met name muziek) in de nationale identiteitsvorming van West-Duitsland in de jaren '70 en '80, met speciale aandacht voor het begrip 'taboe' in deze context. Verschillende muzikale stijlen worden onderzocht aan de hand van teksten, albumhoezen en andere kenmerkende aspecten die samenhangen met deze stijlen. Dit alles wordt gekoppeld aan het idee van Billig dat nationalisme ook in het alledaagse (het zogenaamde banale) kan voorkomen. Expliciet nationalisme in muzikale uitingen werd door middel van censuur gestraft door de West-Duitse overheid. Toch bleek dat onder de oppervlakte muziek, en de Duitse geluidscultuur in het algemeen zeer invloedrijk was op de West-Duitse nationale identiteitsvorming en identiteitsvervulling in de jaren '70 en '80.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent159239
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.title"Das Ist Unser Haus": Nationale identiteitsvorming in de West-Duitse geluidscultuur van de jaren '70 en '80
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMuziek, Nationalisme, West-Duitsland, Jaren '70, Jaren '80, geluidscultuur, taboe, banaal nationalisme, krautrock, punk, deutschpunk, kraftwerk, neue deutsche welle, NDW, Ton Steine Scherben,
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record